Ingen ret, familie problemer og meget mere…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære, kære pige på 17 år

Tak for dit meget rørende brev, hvor jeg tydeligt fornemmer, hvor svært det er for dig.

Det lyder til, at du har prøvet at tale med dine forældre så godt, som du overhovedet kunne. Men stadig virker de helt fastlåste i æresbegreber og traditioner.

I Danmark er det ulovligt at slå sine børn, og bl.a. derfor bliver jeg bekymret for de ting du fortæller. Jeg fornemmer din frygt og utryghed.
Alle børn og unge har nogle rettigheder, som skal sikre at man kan vokse op i et trygt miljø uden psykisk og fysisk vold. Sådan er reglerne i et demokratisk og frit samfund. Og når du fylder 18 år, så har du ret til at råde 100 % over dit eget liv, og der er hjælp at få. Det, der foregår i din familie, er ikke i orden!
De vilkår, som du og dine søskende vokser op under, er uacceptable i forhold til jeres trivsel og udvikling.

Jeg så gerne, at du kontaktede vores bisidderordning for at få konkret hjælp af kommunen.
Kort fortalt er en bisidder en voksen fagperson, som er godt inde i lovgivningen og i børn og unges rettigheder.
Vedkommende kan mødes med dig, tale med dig, tage med dig til møder på socialforvaltningen, mv. Som du skriver, har du også to mindre søskende, som du prøver at skærme. Tænker de netop også har brug for, du rækker ud efter hjælp, så du derved også kan hjælpe dem til en opvækst med mere trygge rammer?

Der er også en anden mulighed for at få hjælp og rådgivning. Og det er gennem en organisation, der hedder Etnisk Ung. Du kan både ringe og skrive til dem. Begge dele er anonymt.

Har du mon talt med din bror om tingene? I kunne måske stå sammen om at sige fra og få hjælp. Er det en mulighed?

Det lyder som om, at hele familien har brug for hjælp. Og det kan I godt få.

De allerbedste håb og tanker fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.