Ikke så mange penge

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Du er god til at forklare, hvordan du har det derhjemme. Og du beskriver så præcist, hvordan det hus, du bor i, ser ud. Gammelt, gullige vægge, ufærdige små steder - og rod! Og du har kun haft dine venner hjemme fem gange - endda for lang tid siden. For de bor alle sammen mega pænt.

Når der ser anderledes ud, der hvor man bor, kan det let føles pinligt. Præcis som du beskriver i dit brev. Man kan nemt blive ramt af 'pinlighed', når ens hjem ikke føles 'rigtigt'. Når man har det sådan, kan det netop føles rigtigt svært at have venner med hjem. Det ved jeg, fordi andre unge fortæller BørneTelefonen om præcis det samme.

Nogle har det sådan, at pinligheden følges op af tanken om, at de ikke burde skamme sig. For de er jo vokset op sådan - og elsker måske deres forældre. Ligesom du elsker din familie, som du skriver.  Måske kender du til den 'dobbelte' følelse. For du synes det er 'forståeligt, når de beder dig om at 'blande dig uden om'.

Jeg kan mærke, at du også føler stor pinlighed over dine forældres forhold til de sociale medier. Du skriver, at det sidste, du vil, er at tale med dem om de sociale medier. Og du vil ikke overvåges, som dengang du var ni år og var på insta. Du bliver nødt til at lyve og snyde for at være sammen med dine venner på medierne. Jeg kan godt forstå, hvis det føles ekstra vigtigt for dig at kunne mødes dine venner på medierne - nu hvor du undgår at tage dem med hjem.

Dine forældre vil rigtig gerne passe på dig og vil derfor ikke have, at du er på de sociale medier. Det er bare sådan, at de fleste unge i dag har et vigtigt socialt fællesskab på nettet. Og man kan føle sig udenfor, hvis man ikke må være med. På ForældreTelefonen taler vi med mange voksne om, hvordan de hjælper deres børn med at passe på, når de er på de sociale medier. Måske kunne du få dine forældre til at ringe til os - så kan vi tale lidt sammen. ForældreTelefonen har tlf. 35 55 55 57.

Hvis ikke de vil det, kunne du tage en snak med din lærer. Han eller hun vil måske kunne forklare dine forældre, at det er ok, at man er på de sociale medier - så længe man bare ved, hvad man skal passe på. Måske kan I endda få et tema i skolen om digital dannelse.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil ud at rejse. Og jeg kan godt forstå, du er påvirket af at dine venner kommer til lande, du ikke kommer til. Det er forskelligt hvor mange penge ens forældre har, og hvordan de vælger at bruge dem. Måske kan du få dig et job, og selv begynde at spare sammen? Måske kan du tage med en kammerat, når de skal afsted på ferie. Eller noget helt tredje. Prøv at opstil muligheder for, hvordan du kan komme afsted til de lande, du ønsker at komme til. Når man begynder at tænke i muligheder, kan det være nemmere at håndtere. Overvej hvorfor du gerne vil til bestemte lande. Er er det fordi, det kunne være spændende - eller er det mest fordi dine venner skal.

Jeg tror, at der er mange forældre, der synes, det er svært at tale med deres børn om puberteten. Nogle gange føles det akavet. Det er også forskelligt, hvor meget børn har brug for at tale med deres forældre. Og nogle gange kan man få svar hos andre eller på nettet fx på http://privatsnak.dk/. Du kan også ringe og tale med os på BørneTelefonen på 116 111. Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre, så synes jeg ikke du skal gøre det. Jeg tror man skal gøre det, der føles rart for en.

His du synes det er ubehageligt at din far klapper dig i numsen, så skal du sige det til ham. Jeg kan sagtens forstå, du ikke bryder dig om det. Derfor skal han have at vide, hvad du tænker om det. Ellers bliver han måske ved.

Jeg synes, at du skal se, om du ikke kan tale med dine venner om, hvordan du går og har det. Måske er dine forestillinger om deres liv anderledes, end du går og tror. Hvis du starter med at åbne op om dig selv, kan det være, de gør det samme. Og måske har I nogle fælles ting at tale om. Tit tror man, at man ved, hvad andre tænker. Men det er tit ikke rigtigt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.