Ikke rigtig voksen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 22

I stedet for at beskrive dig selv, som en der “burde være voksen”, så vil jeg meget hellere beskrive dig som en, der kun er 22 år. Med "kun" mener jeg, at du har et langt liv foran dig, hvor der er gode muligheder for, at blive meget bedre til noget af det som du ikke føler dig så sikker på lige nu. Fx. at kunne tale om dine følelser.

Så i stedet for at tænke, at det er noget, du ikke kan, så skal du måske øve dig på at tænke anderledes. Måske kender du det allerede, men Pippi Langstrømpe har engang sagt noget rigtig fint, som jeg tit husker mig selv på. Det lyder: ”Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg sikkert godt". Hvis man tænker sådan om de ting, man endnu ikke har prøvet, så har man en mere positiv tilgang - og så er det måske lettere for nye ting at lykkes. Fx. kan du tænke sådan, når du tænker på, at du endnu ikke har prøvet at fortælle din mor, hvordan du går og har det. Mon du har mod på at prøve Pippis talemåde?

Jeg kan godt forstå, at du er blevet ked af den forskel i opmærksomhed, som du oplevede, da din stedbror fik sin STX. I Danmark har vi en, måske lidt gammeldags tendens til, at det ofte er studentereksamener, der fejres – og det er jo egentlig lidt skørt. For vi har alle brug for at blive fejret indimellem i forskellige anledninger. Men hvis du ikke fortæller din familie, hvordan du har det, risikerer du, at de aldrig finder ud af det. Og så har de ikke mulighed for at ændre noget. Så kan det være, at de aldrig bliver klogere - og det ville jo være ærgerligt. Både for dig og for dem.

Da du gennemførte STU og fik dine kompetencepapirer, var det en stor sejr for dig! Det viser, at du godt kan gennemføre noget og det er super sejt. Uddannelse er heldigvis ikke noget, man kan blive for gammel til. Så med den rette hjælp, tror jeg også, at du kan finde noget, som du vil blive glad for. Hvis du helt selv kunne bestemme, hvad tror du så, du kunne være god til? Hvilke uddannelse og måske senere job, vil gøre dig glad? Det handler nemlig ikke om, hvad din mors familie synes er godt. Husk det! Det er dit liv, og det er dig, der skal finde noget, du godt kan lide.

Det kan sagtens være, at du har brug for lidt mere hjælp. Måske du kan tage kontakt til din studievejleder og spørge, om der er mulighed for, at du kan få en samtale? Er det mon noget, du kunne overveje? Det er jo også altid en mulighed, at kontakte din sagsbehandler for at høre om der kunne være et tilbud eller noget støtte, som ville passe dig?

Men allermest håber jeg, at du får fortalt din mor, hvordan du har det! Hvis det er lidt svært, kan du jo lade hende læse dit brev hertil og mit svar? Det tror jeg, kunne være en god anledning til en god snak med din mor.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.