Brev
Ikke migselv mere? :(
Hej, jeg vil først lige sige tusinde tak for en fantastisk brevkasse, som jeg håber at få svar fra.. 🙂
Okay, jeg er en pige på 13 år, som har haft det.. underligt? Det hele startede med, at mit liv var perfekt! Jeg havde alt jeg ville, og jeg levede mit liv, som en glad pige skal gøre. Så døde min far. (ca. 2 år siden nu). Og så 1-2 måneder senere fik min farmor kræft. (som hun så overlevede) 🙂
Efter min fars død, har jeg prøvet at være stærk, og jo længere der går får jeg det da også bedre.. Men min mor og mig har virkelig mange skænderier. Hun har det med at kalde mig et dårligt barn, et barn hun ikke vil have, og at hun er vred over at have mig. Ja, hun bliver sur over enhver lille ting. fx hvis jeg glemmer at stille noget på plads, så går hun amok og blander alle mulige gamle ting jeg har gjort forkert, med ind i skænderiet, og jeg sidder bare og græder og græder…
Det sker nok hver anden dag, og har været sådan i et år nu. Jeg har skåret i mig selv i halvandet år, fordi jeg føler mig tryg, at vide jeg er i live når jeg gør det.. Jeg har mange gange tænkt på selvmord.. eller ja, hver dag?
Jeg havde også en kæreste, men han slog op med mig, fordi han havde fundet en anden ligepludselig.. Og jeg elsker ham stadig. Nu, hver gang jeg bliver skældt ud, af min mor, som sker så tit, begynder jeg at skrige, men lydløst, og bare føler at jeg drukner…? Jeg føler mig død. Jeg føler at hele verden falder ned over mig, og alle og alt er imod mig.
Jeg sætter mig ned på gulvet og kigger op mod vinduet og kigger på træerne der bevæger sig med vinden, og ville ønske jeg kunne flygte…? :-(… jeg føler mig ikke længere som et helt menneske. Jeg taler med migselv, og jeg prøver at være glad, men det er virkelig svært…?… Hvad skal jeg gøre? er jeg normal? :-(…. Håber virkelig på svar…. 🙁
Kærlig hilsen, Pigen uden en sjæl 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Mange tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtigt flot, at du skriver hertil, og jeg tænker at du faktisk er en stærk pige, der sådan kan samle sig til at skrive sådan et flot brev.
Jeg vil starte med at sige, at jeg er ked af at høre, at du har mistet din far. Det er rigtig svært både for børn og forældre, når de mister en ægtefælle eller en forælder… Jeg kan høre på dig, at det går bedre og bedre med det, men at det er rigtig svært, fordi din mor siger nogle ikke så rare ting, og fordi I ofte skændes... Det kan jeg godt forstå. Jeg ved ikke, hvorfor tingene har ændret sig sådan, men jeg ved, at forældre nogle gange kan blive så optagede af de ting, som er svære, at de helt glemmer at opføre sig ordentligt. Jeg ved ikke, om det er tilfældet med din mor, men måske er hun ked af det, og kan ikke finde ud af, hvordan hun skal være en god mor for dig, når hun er alene?
Jeg bliver rigtig bekymret, når du skriver, at du skærer i dig selv og tænker på selvmord hver dag. Jeg tænker derfor, om der måske findes nogle voksne, som du har det godt med og stoler på? Måske en faster, en lærer eller en anden voksen, som du kunne finde på at tale med? Jeg tænker, at du har brug for, at der er nogle voksne, der hjælper dig til at få det bedre…
Jeg tænker, at det måske kunne være en god ide, at dig og din mor fik noget professionel hjælp. Jeg ved, at der er rigtig mange kommuner, der har familiebehandling. Altså nogle voksne, der er uddannede til at hjælpe børn og familier, der har det svært lige som jer. For jeg ved desværre, at du ikke er den eneste, der har det så svært, og jeg ved, at der er nogle voksne, som har erfaring med at hjælpe præcis sådan nogle som dig.
En måde man kan få hjælp på, er at kontakte kommunen og fortælle, hvordan man går og har det. Jeg ved ikke, om din mor også synes, at det er svært, og om I måske kunne kontakte kommunen sammen? På kommunen arbejder der socialrådgivere, der kun arbejder med børn og familier. Det er deres job at hjælpe og støtte børn og unge, der har det svært. Hvis ikke du synes, du kan tale med din mor om det, kan det måske være, at du selv har modet til at ringe direkte til kommunen og bede om at tale med en socialrådgiver, der arbejder med børn og familier? Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært, så måske der er en voksen, du kender, der kan hjælpe dig? Jeg ved, at de fleste lærere ved, hvem de skal ringe til (eller i al fald kan finde ud af det). Derfor tænker jeg, om du mon kunne prøve at tale med en lærer om, hvordan du går og har det?
Det kan godt nok være rigtig svært som barn eller ung at fortælle en, man ikke kender om, hvordan man har det… Derfor har du mulighed for at tage en bisidder med. En bisidder er en voksen, som man stoler på, der skal hjælpe én til at fortælle om, hvordan man har det, de kan også hjælpe dig med at holde kontakten med kommunen. Det kan evt. være en voksen, som du kender og stoler på i forvejen, en lærer eller måske en pædagog? Eller det kan også være en fra Børns Vilkårs bisidderkorps, du kan læse mere om bisidderkorpset
her >>
Det er voksne, der ved en masse om børns rettigheder, og som er vant til at være bisiddere for andre børn.
Har du nogensinde hørt om en forening, der hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade? De er rigtig gode til at give støtte, rådgivning og information til personer, der er ramt af en spiseforstyrrelse eller er selvskadende. Måske det kunne være godt for dig at prøve og kigge på deres hjemmeside
http://www.selvskade.dk
? De har også en telefonrådgivning, der har åbent mandag – torsdag fra kl. 18 - 20.
Tlf. nr.: 70 10 18 18.
Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mine svar, og at du finder nogen, der kan hjælpe dig. Hvis du har behov for mere råd og vejledning, er du altid velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på BørneChatten og vende dine tanker med en af de voksne, der sidder klar.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.