Brev
Hvorfor må jeg ikke være ude?
Kære børnetelefon
Jeg er en pige på 16.
Jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke må være hos mine veninder senere end kl 22. Alle de andre som er yngre end mig må selv bestemme, hvornår de kommer hjem. Da jeg var omring 12 år skal jeg også være hjemme inden kl 22. Og det er forståeligt, da jeg var så ung, men nu er jeg 16 snart 17, så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke må være ude så sent. Hvis jeg får lov til at være ude til kl. 23, ringer de også bare hvert 2 minut.
Jeg er så træt af mit liv. Jeg har venner, og jeg vil gerne være sammen med dem i weekender, uden at skal tage telefon hele tiden, og svarer på hvad vi laver. Jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke bare får en lille smule frihed.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år.
Jeg kan rigtig godt forstå dine frustrationer over dine forældre, og om hvilken tid du skal være hjemme.
Jeg tror, at du skal se det som om, at dine forældre bare rigtig gerne vil passe på dig. Jeg ved, at det er rigtig svært at se, når man er 16 år. Men jeg er sikker på, at dine forældre ikke ringer til dig hvert 2 minut, for at være irriterende imod dig. Du er ved at udvikle dig til en ung pige, der selv kan tage beslutninger og tage vare på dit eget liv. Det er også for mange forældre en proces. De skal vænne sig til deres "lille" pige, nu er blevet stor og kan stå på egne ben.
Mit råd til dig er, at jeg synes du en dag, skal sætte dig ned og snakke med dine forældre om det. Her skal du forsøge at forklare dem, hvordan det er for dig, når de ringer hvert 2 minut, når du er sammen med dine venner. Jeg synes også, at du skal fortælle dem, hvordan du godt kunne tænke dig, at reglerne skulle være, når du er ude med dine venner.
Du kan eksempelvis foreslå, at i hverdagen er du hjemme senest kl. 22 og i weekenderne er du hjemme senest kl. 23. Når du fylder 17 år, kan du prøve at forhandle dig til at være ude til kl. 23 i hverdagen. Men jeg tror det er en god idé, at du ikke stiller for mange krav her i starten.
Du kan aftale med dem, at du sender en SMS til dem, når du er på vej hjem. Det vil gøre dem mere rolige, så ved dine forældre, at du er på vej og at du har styr på tiden. Du kan også forsøge at lave en regel, der hedder, at dine forældre kun må sende 1 SMS til dig, når du er hos dine venner.
Det er en fin idé, at du sammenligner reglerne, med dine venners og det kan være en god guideline for dig og dine forældre, når I sidder og snakker sammen om, hvad der skal gælde for dig.
Hvis I får aftalt nogle nye regler, er det din opgave at overholde dem. Så dine forældre lynhurtigt finder ud af, at det er en god aftale I har lavet og at de sagtens kan stole på det I aftaler.
Rigtig meget held og lykke med det. Jeg håber, at det virker.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.