Hvorfor er min mor sur på mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Tak for dit brev. Det må være svært for dig lige nu, når du føler dig så forkert overfor din mor. Det er hårdt og urimeligt hele tiden at skulle leve op til sin forældre. Ingen kan holde til at være i det pres hele tiden. Det er rigtigt godt, at du har haft overskud til at skrive til BørneTelefonen.

Du har forsøgt at gøre det helt rigtige ved at snakke med din mor. Øv, at ikke resten af familien bakkede dig op. Desværre skal forældre nogle gange have tingene at vide flere gange, før de forstår, at det er alvor Tit ved forældre ikke, hvad de skal stille op, når deres børn fortæller dem, at de ikke har det godt.

Du spørger, hvordan du skal få din mor til at holde dig ud. Jeg tænker, at du og din mor er kørt helt af sporet ifh. til hinanden, og din mor har glemt, at det er hende, som er den voksne og skal passe på dig. En ting er sikkert, det er ikke din skyld. Det er din mors ansvar at skabe en tryg ramme derhjemme, hvor du skal have den støtte, du har brug for. Jeg tænker, at der er noget, som din mor har brug for at få hjælp til, og det er ikke dit ansvar.

Jeg forstår godt, at det er svært at holde fokus på skolen, når det er, som det er hjemme hos dig. Du bruger alt for mange af dine gode kræfter på at gøre din mor tilpas uden held, og det skal du have hjælp af en voksen til at få ændret. Så synes jeg, du bør overveje at fortælle en lærer, hvordan det er derhjemme. Måske har du en lærer, du har særlig tillid til? Læreren vil kunne hjælpe og støtte dig i skolen, men vil også kunne hjælpe med at sørge for, at din familie får tilbudt hjælp, så I kan få det godt sammen, så hjemmet bliver et dejligt sted at være for alle. Og måske kunne læreren også hjælpe dig med at få gjort dine forældre opmærksomme på, hvordan du har det?

Jeg håber, du kan bruge svaret. Jeg ved godt, at der i svaret stadig er lidt arbejde til dig Jeg ville ønske, jeg kunne gøre det for dig. Men jeg håber, du finder mod til at tage det næste skridt mod hjælp og får snakket med din lærer og din mor og far igen. Du fortjener at få hjælp lige NU.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.