Hvordan spørg man sine forældre om man må tage til fest

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Du har ret i, at når man er det ældste barn i sin familie, er der mange ting, der ikke er lavet "regler" om på forhånd. Ulempen ved dét er, at man ikke véd, hvad man må og ikke må, før man får talt med sine forældre om det. Fordelen ved det kan være, at man kan være med til at lave "reglerne" i sin familie ved at tale med sine forældre om det.

Du lyder som en pige, der i hvert fald ikke har lyst til at få skæld ud af sine forældre.

Det lyder som om dine forældre gerne vil passe godt på dig, når de har installeret dén app på din telefon, hvor de kan se, hvor du er henne - eller har I talt om det?

Jeg kommer til at tænke på, at du er en pige, der fint kan overholde en aftale, du laver med dine forældre. Jeg gætter på, at dine forældre godt véd dette og jeg gætter på, at dine forældre godt véd, at du gerne vil være med til fester sammen med dine venner.

Jeg foreslår, at du fortæller dine forældre, at du gerne vil tale med dem om noget, som er vigtigt for dig. Du kan overveje, om du skal starte med at tale med den af dine forældre, som du er mest rolig ved, hvis der er forskel for dig på at tale med enten din mor eller far. Du kan fortælle dem, at du er blevet inviteret til fester, som du har sagt nej til fordi du tænker, du ikke må få lov til at gå med. Du kan fortælle dem, at det bliver lidt trist for dig at sidde derhjemme og følge med i, at dine venner har det sjovt og at du også gerne vil være med en gang imellem.

Du kan spørge dine forældre, om der måske er nogle ting, der bekymrer dem i forhold til, at du går med til en fest. Mange forældre bekymrer sig for, om deres børn drikker eller tager stoffer eller kommer ud for nogle ting, som ikke er gode for dem. Du kan måske lave nogle aftaler med dine forældre om, hvordan du vil opføre dig til en fest i forhold til de ting, som dine forældre bekymrer sig om. Hvis du plejer at overholde dine aftaler, kan dine forældre jo også regne med, at du overholde disse nye aftaler.

Hvis du tænker, det er svært at starte på sådan en snak med dine forældre eller dén af dem, du taler bedst med, kan du overveje at vise dit brev og mit svar tilbage - eller send en sms til en af dem med: "Jeg  er blevet inviteret til fest og vil gerne med - kan vi snakke om det i dag?" Så har I lavet en start på en snak, som  forhåbentlig bliver rigtig god for jer.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.