Brev
Hvordan skal omstændighederne være?
Hej,
Jeg er en dreng på 13, snart 14 år. Og jeg er sikker på min egen seksualitet som Homoseksuel. Jeg har allerede fortalt det til 7 af mine venner, og prøver at få det sagt til min familie.
Jeg ved bare ikke, hvornår jeg skal sige det, hvordan jeg skal sige det, og hvordan jeg ved at det er det rigtige tidspunkt. Jeg er positiv på at mine forældre vil acceptere det, min far vil gøre det med det samme, da han har sagt til min mor at hun har gjort mig homoseksuel.
Da vi nogle gange sidder og taler om sex så siger min far ALTID at mig eller min søster bare kan fortælle hvis vi ikke er heteroseksuelle. Og jeg havde bestemt mig at sige det næste gang emnet kom op, men det er det ikke. 🙁
De plejer at sige, “Selvfølgelig vil vi gerne have børnebørn, men det vigtigste for os er at I er glade.” Det håber jeg at de mener nok. Men, ja. Hvornår og hvordan skal jeg sige det?
– Ham den 13, snart 14-årige dreng.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på snart 14 år,
Stærkt gået, at du er klar til at fortælle din omverden, hvordan tingene hænger sammen!
Det kan være lidt svært at tage hul på en samtale, der handler om ens seksualitet, men måske hjælper det lidt, at dine forældre virker støttende og positive. Det lyder som om, du har nogle gode forældre, der er meget opmærksomme på dig og din søster.
Hvis du synes, at det er for stor en mundfuld at tale med begge dine forældre på én gang, kan du måske starte med at snakke med én af dem? Hvis du f.eks. vælger at tale med din mor, kan hun være med til at fortælle det til din far. Nogle gange kan det være rart at tale med én person, hvis man skal fortælle noget, der er lidt stort og måske også lidt svært at tale om.
Hvis du har lyst til at tale med begge dine forældre på samme tid, kan det være, at du kan starte samtalen med at sige noget i retning af: ”I ved godt, hvordan I før har sagt, at vi bare skal sige til, hvis vi ikke er heteroseksuelle, ikke? Jeg har faktisk noget, jeg gerne vil fortælle.. at det er sådan jeg har det.”. På den måde kan du få indledt samtalen, og dine forældre vil ret hurtigt kunne opfange, hvad du vil fortælle.
Det kan være en god idé at starte samtalen det på et tidspunkt, hvor du ved, at både du og dine forældre har god tid. Hvis du er i tvivl om, hvornår det er et godt tidspunkt, kan du sige til dine forældre, at du gerne vil tale med dem om noget, men det skal være på et tidspunkt, hvor I har god tid. Det kan også være, at der er tidspunkter i løbet af dagen, hvor I snakker godt sammen? F.eks. under aftensmaden eller om eftermiddagen, når dine forældre er kommet hjem fra arbejde.
Det kan også være, at du har lyst til at skrive et brev til dine forældre, som de kan læse? Nogle gange kan det være lidt lettere at starte en samtale på den måde.
Du har allerede taget mange modige skridt. Jeg tror på, at du også kan tage det sidste skridt og få talt med dine forældre.
Mange gange held og lykke med det!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen