Brev
Hvordan skal jeg være overfor hans mor?
Hej.
Jeg har en kæreste og vi har været sammen i over 1 år. Vi er begyndt at komme meget hjemme ved hindanden. Jeg er meget genert når det gælder nye mennesker, jeg tænker meget over om hans forældre kan lide mig.
Jeg ved hans mor gerne vil snakke med mig og jeg vil også godt snakke med hende, jeg er bare ret genert… Jeg kommer altid først hjem til ham efter aftensmad fordi jeg ikke rigtigt tør at spise sammen med hans familie fordi jeg er bange for det bliver akavet.
Hans familie er meget sød mod mig og jeg kan rigtig godt lide dem, jeg vil bare gerne vide hvad jeg kan gøre for at snakke mere og ikke være så genert og måske begynde at spise sammen med dem.
Hilsen en genert 14 årig pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive til BørneTelefonen med dit spørgsmål! Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle ideer til, hvordan du kan få det bedre med at være sammen med din kærestes familie.
Jeg ved, fra andre unge jeg har talt med, at mange vil kunne genkende det du skriver om at være generet overfor din kærestes familie. Når man er sammen med sin kærestes familie de første gange, kan det føles akavet, fordi man er den “nye”.
Når man er hjemme hos en ny familie kan det godt tage lidt tid, før man finder ud af, hvordan de gør tingene hjemme hos dem. Måske har de en bestemt måde at tale sammen på, nogle særlige traditioner eller regler for, hvordan man opfører sig ved middagsbordet. Man kan derfor blive bekymret for, om man måske gør eller siger noget, som familien synes er mærkeligt. Måske er det også noget af det, du tænker over?
Det er rigtig godt, at hans familie er sød ved dig, og at du faktisk godt kan lide dem. Det er et godt udgangspunkt for, at I på et tidspunkt kan få det rigtig godt sammen. Jeg er sikker på, at de sagtens kan forstå, at det vil tage dig lidt tid før du føler dig tryg nok til at kunne slappe af og være helt dig selv.
Jeg tænker på, om du mon har talt med din kæreste om, hvordan du har det? Hvis du ikke har, så synes jeg, du skal fortælle ham om det.
Måske kan I lave en aftale om, at din kæreste fortæller sin familie, at du er lidt genert, inden du kommer på besøg. På den måde er de forberedte på, at du måske ikke vil sige så meget første gang du spiser med hos dem. Hvis du ved, at hans forældre ikke har nogle forventninger om, at du siger en hel masse, så er det måske lidt nemmere?
Det kan måske også hjælpe dig, hvis du på forhånd tænker over, hvad du kunne sige eller spørge om. Hvis man er lidt genert, så kan det være svært at tale om noget, man ikke ved så meget om. Et godt råd kan derfor være, at tale om noget du har oplevet eller kender rigtig meget til. Det kan være en ferie du har været på, en hobby du går op i eller en interesse du har.
Måske kan du endda aftale med din kæreste, at han prøver at starte en samtale om noget bestemt, så du er forberedt på, hvad der skal ske. Hvad tænker du om den idé?
Jeg har også lyst til at fortælle dig, at vi på BørneTelefonen taler med rigtig mange børn og unge, der på den ene eller anden måde synes det er svært, at de er så generte. Mange føler at genertheden står i vejen for, at de kan være åbne og venlige overfor andre, de ikke kender så godt. Måske kan du genkende det?
Et godt råd kan også være, at du prøver at acceptere genertheden. Det kan nemlig være rigtig svært at kæmpe imod den. Faktisk kan det nogle gange gøre det værre, hvis man er rigtig ked og træt af at være genert. Måske kan det hjælpe at tænke “Ja, jeg er genert, og det er helt ok. Jeg ved, at det går lidt over, jo bedre jeg lærer folk at kende.” Mon du har prøvet at tænke sådan?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine ideer til noget. Jeg håber også, at du måske har fået mod på at spise med hos din kæreste næste gang.
Husk at du altid er velkommen til at skrive igen, eller til at ringe, sms eller chatte med BørneTelefonen på tlf. 116111. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen fra BørneTelfonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.
Chat
Gruppechat