Brev
Hvordan skal jeg fortælle min mor, jeg ikke gider kysses godnat? længere
Hej, jeg er en pige på 15 år .
Hver aften inden jeg skal sove kommer min mor og siger godnat, men hun kysser mig altid på munden. Eftersom jeg er 15 år og mine læber også har været på andre læber føler jeg det er lidt akavet.
Mit problem ligger i, at jeg simpelthen ikke ved, hvordan jeg skal fortælle det.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år
Det er da bare helt ok, at du ikke længere har lyst til, at din mor kysser dig godnat på munden. Det skal din mor vide! Også selvom du er lidt nervøs for, at det måske gør hende ked af det.
Jeg tror nemlig, det vil gøre din mor mere ked af det, hvis hun vidste, at du faktisk ikke længere føler, at det er hyggeligt at blive kysset godnat på munden, men at hun så gjorde det alligevel, fordi hun ikke vidste det. Giver det mening?
Måske du simpelthen bare skal få det sagt, fx en aften, før hun kysser dig godnat. Du kan måske sige: “Mor, måske du bliver lidt ked af det, men jeg kunne godt tænke mig, at vi begyndte at sige godnat på en anden måde”.
Måske hun reagerer lidt overrasket, fordi hun jo sikkert stadig tænker, at det er hyggeligt. Men når hun først ved, hvordan du har det, kan I måske finde på en måde at sige godnat på, som I begge synes fungerer. Måske med et kram? Eller blot et kærligt “godnat”, før du går i seng.
Du kan jo overveje, hvordan du synes, I skal sige godnat til hinanden i fremtiden.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og får fortalt din mor, hvordan du har det. Hvis du har brug for det, kan du altid ringe igen til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen