Brev
Hvordan skal jeg få venner?
Hej BB.
Jeg er en meget indadvendt pige på 14 år. Et af mine mange problemer er, at jeg har meget svært ved at få venner. Jeg har kun to venner: Min veninde J, som jeg går i klasse med og min tvillingesøster S. Jeg kalder dem bare J og S. Det er selvfølgelig ikke det de rigtigt hedder. 😉
Jeg skal nok prøve på ikke at gøre det alt for langt og/eller for kedeligt. :-/
Som sagt har jeg meget svært ved at få venner. Jeg er næsten helt sikker på, at det er på grund af, at jeg holder mig selv meget tilbage og bare slappper af og har det god sammen med mine to veninder. Men med af alt, fordi at jeg er en meget mærkelig/underlig og sky person. Man kan vel også kalde mig en meget indviklet person. Og jeg mener MEGET indviklet.
Der er rigtig mange ting man er nød til at vide om mig, for at kunne være venner med mig. Og rigtig mange af de ting er nogle mærkelige/underlige ting, der nærmest skrammer folk fra at være venner med mig. Jeg vil ikke lige komme med eksempler, eftersom at alle og enhver kan gå ind på hjemmesiden og læse min besked. Men i hvert fald, er der rigtig mange ting, som jeg ikke rigtigt kan fortælle folk uden, at de trækker sig væk fra mig, jeg skal forklarer en helt masse ting, de tænker: “Hvad er der galt med hende?”, bliver bange for mig, osv. Jeg kan ikke lide at tale med ikke-vennner om mig selv. Og jeg vil helst ikke lyve for dem for at slippe for sådan nogle situationer.
Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg det enlig helt fint med at holde mig lidt til mig selv, min familie og mine to venner. Jeg vil nok mest prøve at blive venner med folk for mine forældres og min veninde Js skyld. Min søster og veninde S er ret ligeglad. Hun synes bare, at jeg skal tænke mere på mig selv.
En ting jeg godt kan lide ved kun at have meget få venner er, at jeg bedre kan være mig selv, selvom jeg dov tvivler på, hvem jeg engleligt er. Men det er jeg langsomt ved at finde ud af. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvordan jeg skal gøre med de der venner.
Jeg synes, at tillid og trykhed er meget vigtigt i et venskab. Men, hvordan kan jeg også lige være venner med nogle mennesker, som jeg hverken føler mig tryk sammen med, eller har tillid til ikke bare “stikker af” fra mig?
Dem fra klassen er søde nok og sådan noget, men vi passer bare ikke helt sammen. Det er måske, fordi at jeg ifølge J er enormt indadvendt og J og S er indadvendte ligesom mig, bare ikke lige så meget som mig, og dem fra klassen er meget udadvendte og højtråbende. Vi er en stor gruppe og en meget lille gruppe, der bare ikke passer så godt sammen. Vi er i hvert fald meget modsat hinanden.
Nu tror jeg, at jeg har fået alt med, så her kommer spørgsmålet:
Hvordan skal jeg få venner, når der altid er noget, der gør, at dem jeg forsøger mig med trækker sig væk fra mig, eller ikke synes, at jeg åbner mig nok op for dem, når jeg prøver at undgå at fortælle om mig selv, før vi er blevet lidt bedre venner, så de kan finde ud af den mærkelige/underlige ting langsomt undervejs?
Det var sådan jeg blev venner med J. Hun fortalte mig for et par måneder siden, at hun nok ville have trukket sig væk fra mig, hvis hun havde vidst mere om mig, den gang vi begyndte at lege sammen, eller “hænge ud” for 4 år siden.
Igen: Hvordan skal jeg få venner?
Det ville være rart at få et svar så hurtigt som muligt. På forhånd TAK. 🙂
Mvh
den mærkelige, underlige, stille, sky, indadvente, og ifølge en test jeg tog på nettet, gode veninde … øhhh … pige. 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Spørgsmål og tanker om hvordan man får venner, og hvor mange venner man har, kan fylde meget. Der kan opstå spørgsmål som, hvor mange venner vil jeg gerne have? Hvem vil jeg gerne være venner med? Hvordan bliver man venner, og hvad tænker andre om mig? Tak for dit brev, hvor du på en god måde får reflekteret over venskabers betydning, og over hvor mange venner, du gerne vil have. Det er sejt, at du skriver herind.
Jeg har delt brevet op i to dele for at gøre det mere overskueligt for dig. Det håber jeg er okay.
Forskellige behov for antallet af venner
Du skriver, at du har det helt fint med at holde dig til dig selv, din familie og dine to venner. Jeg har talt med andre, som  har tænkt meget over, hvad andre mon tænker om det antal venner de har og derfor har følt, at de burde have flere venner. Gad vide om du kan have sådanne tanker? Det er smadder dejligt, at du slapper af og har det godt med dine to veninder. Jeg tænker, at det kan være bedre at have få rigtig gode og tætte venner, end at have mange venner som man for eksempel ikke kan tale med om svære og personlige ting. Hvad tænker du mon om det?
Det er altså meget forskelligt, hvor mange venner man har behov for at have, eller hvordan man gerne vil have, at ens venskab skal være. Det vigtigste er at lytte til sig selv og finde frem til, hvad man har det bedst med.
I brevet fortæller du også, at du mest vil prøve at få venner for din veninde og families skyld. Måske vil det være rart for dig at tale med din veninde og familie om, hvad du tænker om det. Måske ved de slet ikke, hvordan du oplever det her med venskaber, eller det kan være, at de tror, det er noget som fylder hos dig. Det kan selvfølgelig også være, at de tænker helt anderledes om det. Derfor kan det eventuelt også være rart at få talt det igennem, så de ved, hvordan du har det og så du ved, hvad de tænker. Giver det mon mening?
Derudover skriver du om det her med at finde frem til, hvem du er. Det er noget, som fylder for rigtig mange, og det kan godt tage tid at finde frem til det, eller hvem man gerne vil være. Det er helt almindeligt, at man omkring pubertet og den alder du er i, tænker meget over hvem er jeg, hvordan virker jeg på andre og hvem/hvad synes jeg om, man bliver i stand til at se sig selv udefra  osv., der er mange tanker at tænke og ting, som man får øje på, på en anden måde end tidligere. I den sammenhæng er det også vigtigt at huske på, at der ikke er noget forkert i at være indadvendt - det er helt ligeså ok, som at være mere udadvendt!. Vi er alle forskellige og har hver især noget helt unikt, vi kan tilføre et venskab. Det er godt, at det er sådan. Hvad er dine tanker mon om det?
At få nye venner
Du fortæller, at din veninde har sagt, at det er godt at fortælle lidt om sig selv hen ad vejen og ikke sige alt på én gang. En mulighed er, at du taler med din veninde om, hvad hun tænker er en god måde at få venner på, og hvor meget hun synes, man skal fortælle om sig selv. Det kan være, at hun har nogle ideer til, hvad du kan gøre næste gang, du finder én, som du gerne vil være venner med. Du skriver også selv, at man langsomt kan åbne op undervejs i takt med, at man bliver bedre venner. Måske kunne det lige præcis være en god måde at gøre det på. Hvad tænker du om det?
Det er flot, at du kan sætte ord på, hvad du mener, er vigtigt i et venskab - nemlig tillid og tryghed. Du har nogle gode overvejelser om, hvordan du skal være venner med nogle, som du ikke føler dig tryg ved eller har tillid til. Jeg tænker, at tryghed og tillid er noget som opbygges sammen over tid, og derfor kan det godt tage lidt tid at få skabt tillid og tryghed i et nyt venskab. Mon der er sådan du har oplevet det sammen med din veninde? - For det virker til at I har det rigtigt godt sammen?!
Du skriver, at de personer du har forsøgt at blive venner med, har trukket sig væk fra dig eller ikke har følt, at de vidste nok om dig. Det er godt at tage tingene i sit eget tempo, så man er tro mod sig selv. Samtidig kan det måske være en hjælp for dig at tænke over, hvad du kan fortælle tidligere i venskabet, som du vil have det okay med at fortælle om dig selv. På den måde kan du på forhånd have overvejet, hvad der ville være okay for dig at fortælle samtidig med, at du viser den anden, at du gerne vil personen. Kunne det være en ide?
Det er forskelligt, hvorfra man får nye venner. Det kan være fra ens klasse, parallelklasse, andre årgange, gennem ens venner, fra klubben, der hvor man bor, ens fritidsinteresse eller et andet sted. Hvis du på et tidspunkt tænker, at du gerne vil have flere venner, så behøver det ikke at være nogen fra klassen, men det kan for eksempel også være én du lærer at kende gennem en fritidsinteresse. Nogle gange sker det også bare helt af sig selv, når man møder en ny person, hvor man tænker/mærker, at "hende eller ham vil jeg smadder gerne være venner med". Gode venner ”hænger nemlig ikke på træerne” og kan tage tid at finde.
Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du gerne vil tale videre om det eller noget helt andet. Telefonnummeret er 116 111, og du vil være anonym når du ringer eller skriver til os.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen