Brev
Hvordan skal jeg få det sagt?
Kære Børnetelefonen.
Jeg har i mange år været i tvivl om min seksualitet, men føler mig efterhånden mere sikker på, at jeg er til drenge.
Har tit skrevet med andre drenge, der også er homoseksuelle, og skal mødes med en om to uger.
Problemet er bare, at jeg ikke ved hvordan jeg skal sige, at jeg er homoseksuel.
Over for min mor, tror jeg ikke, at det er et stort problem, men min fra til gengæld er et stort problem.
Ofte hvis der dukker noget med bøsser op i fjernsynet, så siger han altid ”føj, hvor ulækkert”. Derfor frygter jeg hvordan han vil reagere.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng .å 14 år-
Tak for dit flotte brev, hvor du fortæller om, hvor svært det er at skulle fortælle dine forældre om din seksualitet. Hvor er det godt, at du skriver herind for at få hjælp til det.
Der er nemlig rigtig mange, der er i den samme situation, som dig. Måske fordi mennesker tit er meget firkantede. Vi regner med, at alle er ens. Men så simpel er verden jo slet ikke. Men derfor kan man godt blive fanget i andres forventninger til, hvem man skal være.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at fortælle, og jeg kan også godt forstå, at du har brug for at fortælle. Det er nemlig en del af din personlighed og en del af dig.
Du skriver, at du tror, at det ikke er noget stort problem at skulle fortælle din mor om det, og derfor synes jeg også, at det er en god idé helt åbent at fortælle hende om din aftale om to uger. Du kunne fx sige til hende, at du i lang tid har tænkt på, at du gerne ville fortælle hende, at du er homoseksuel. Og måske kunne du endda dele din bekymring for din fars reaktion med hende? Hvad tror du, at din mor ville sige, hvis du fortæller hende, at du er utryg ved hans reaktion på din nyhed? Måske kunne I sammen prøve at snakke om, hvordan du bedst kan fortælle din far om det?
Du lyder til at være en dreng, der er god til at skrive og formulere dig, så en anden mulighed er også, at du kunne skrive et brev til din far. Det er nemlig nogle gange lidt lettere at fortælle noget i et brev. Her kunne du fortælle ham om din seksualitet og måske også skrive, hvorfor du skriver et brev til ham. Du kunne skrive, at du synes, at det er svært at skulle fortælle, og at det er derfor, at du skriver et brev.
Jeg tænker også på, at du måske kunne have glæde af at tage et kig på denne hjemmeside, hvis du ikke allerede kender den: http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefonen/. Her kan du læse lidt om andre unge, der har stået i den samme situation som dig, og også læse om hvor du også kan få mere vejledning på telefon, mail eller chat.
Til sidst synes jeg, at det er vigitigt, at du husker på, at uanset hvad andre måtte sige, så er der ikke nogen seksualitet, der er mere rigtig end andre.
Mange kærlige knus fra Børnetelefonen
få flere gode råd og hjælp til køn og identitet
Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?
Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.
læs og giv råd til at springe ud
Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?
Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.