Brev
Hvordan overbeviser jeg min mor, at jeg gerne ville have langt hår?
Jeg er en dreng i teenageårene og ville gerne gro mit hår ud.
Mange af de mennesker jeg ser op til, har også langt hår, og jeg synes det ser virkelig pænt ud.
Men min mor ville have det, hun synes mit hår skal være kort. Hun siger at “jeg ikke ville passe ind” og at “jeg ville blive mobbet/holdt ude.”
Hun siger også “Der skal være frisure i det.” Men mit hår er ikke langt nok endnu til at sæt det ordentligt.
Hvad skal jeg sige til min mor?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år!
Jeg kan virkelig godt forstå, at det er frustrerende, at din mor vil bestemme over din frisure.
Du er 14 år. Du er derfor i fuld gang med at finde ud af, hvordan du er, og hvad du kan lide og ikke lide. Og du vil sikkert opleve, at du og din mor vil blive uenig om flere ting de næste år. Sådan er det for de fleste børn og forældre, når deres børn kommer i teenageårene.
Du vil gerne have langt hår. Og du er slet ikke den eneste dreng, der har det sådan. I dag er der mange drenge, der har langt hår.
Faktisk er det sådan, at du har ret til medbestemmelse på, hvordan du ser ud. Hvordan du klæder dig og klipper dig, skal din mor i princippet ikke bestemme. Din mor har ansvaret for, at du trives. Og er hun bange for at du bliver mobbet eller holdt ude, skal hun beskytte dig. Men mon det virkelig er sådan, at du vil blive mobbet, fordi du får langt hår? Er du selv bange for det? Du kender jo dine venner og omgangskreds bedre end din mor, så måske er du slet ikke bekymret for det?
Jeg vil råde dig til at tale med din mor igen. Lyt til hendes bekymringer - men fortæl hende også, hvis du er uenig. Gør dig umage med at forklare, hvorfor du ønsker at få langt hår. Så kan det være, at hun bedre forstår dig.
Det kan være, at du lige skal øve dig på at finde lidt forskellige måder at forklare dig på. Hvis den ene måde at sige dine ønsker på ikke virker helt, så er det smart, hvis du kan sige tingene på en lidt anden måde også. Så er sandsynligheden for at få din mor til at lytte større.  Du kan også fortælle din mor om de personer med langt hår, som du ser op til - og som er gode eksempler på, at det ikke behøver at være et problem at have langt hår. Kig også i din venskabskreds. Og i hendes. Er der nogle dér, som du kan bruge som eksempel på, at man kan klare sig fint - også med et langt hår.
Det kan også være en god ide at tale med din mor om, at du har rettigheder i forhold til have indflydelse på ting, der vedrører dine personlige forhold. Sådan nogle ting som frisure og påklædning er ting, der vedrører dine personlige forhold.
Du kan tjekke www.boerneportalen.dk og læse mere om dine rettigheder. Du kan eventuelt gøre det sammen med din mor, så I bliver kloge sammen.
Det er ikke sikkert, at I bliver enige i første omgang. Det er muligt, at I skal tage snakken med hinanden over flere gange. Det er klogt at holde pause i diskussionen, hvis I mærker, I bliver frustrerede eller vrede på hinanden. Den bedste snak får I, hvis I ikke ender i en konflikt. Ingen af os er ret gode til at lytte til andre, hvis vi er vrede eller frustrerede. Du kan eventuelt aftale med din mor, at det er den måde, I vil tale om det på.
Du er meget velkommen til at vise din mor mit svar - og måske også dit brev. Det kan sikkert være en god indledning til snakken. Hvis din mor samtidig gerne vil tale tingene igennem med nogen, er hun velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor hun kan få råd til, hvordan hun bedst håndterer jeres uenighed.
Jeg håber, I får en god snak. Og at du ender med at få det hår, du allerhelst vil have.
Mange hilsner fra BørneTelefonen