Brev
Hvordan kommer jeg videre?
Hej. Jeg er en dreng på 15 år som virkelig bare ikke kan komme videre.
Se, jeg har været i et langdistance forhold med en pige, som jeg egentlig elskede rigtig højt..
Hun slog så op pga. at hun ikke havde tid til en kæreste.
Virkelig jordens bedste grund.
1 uge efter var hun sammen med en ny dreng der gik på hendes skole -.-
Hun havde nævnt ham et par gange når vi snakkede sammen, men hun sagde at hun hadede ham,
så det tænkte jeg ikke over.
Vi snakkede sammen over Facetime, men vi nåede aldrig at møde hinanden, så ved ikke engang om man kunne kalde det for et rigtigt forhold..
Det er snart 1 måned siden hun slog op med mig nu.
Vi skriver stadigvæk meget sammen, bortset fra at det kan være lidt svært fordi at hun er ordblind.. men det går
Her for et par dage siden fortæller hun mig, at hendes kæreste tit gør hende ked af det og at hun fortryder, at hun slog op med mig.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvad jeg skulle svare til det.
Mit problem er, at jeg bare overhovedet ikke har mistet mine følelser for hende.
Selvom jeg udemærket godt ved at jeg aldrig nogensinde får hende tilbage igen.
Jeg har oplevet rigtig mange dårlige ting som jeg også går og tænker på hver eneste dag.
Min far var alkoholiker i mange år og jeg turde ikke at sige det til nogen. Oven i hans alkohol problem havde han epilepsi. Jeg boede alene sammen med ham, så måtte selv ringe 112 når han fik kramper.
Det fik han tit..
Min mor har jeg ikke set i mange år og ved ikke hvordan hun har det.
Jeg har muligvis social angst, det er der nogen som mener. Har snakket med en psykolog om det..
Bliver aldrig inviteret til fester eller noget som helst. Sidder stortset altid bare hjemme og laver ingenting.
Men det er vel egentlig ikke det, det her brev handler om.
Nu skal jeg så også tænke hvor meget jeg savner min eks kæreste og jeg tør ikke at fortælle hende, at jeg stadigvæk kan lide hende..
Er for nyligt begyndt at skrive med en ny pige, som nu kan lide mig. Har løjet lidt om mine følelser for hende, så nu tror hun at jeg også kan lide hende. Flot klaret af mig. Virkelig.
Måske er det lidt forvirrende det her, kan næsten ikke selv holde styr på det, men håber at du/i forstår.
Ved ikke lige hvad fanden jeg gør for at komme videre og glemme min eks kæreste.
Mine venner er jeg rigtig glad for, men dem kan jeg altså ikke snakke med om alt det her.
Vh.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Jeg sidder og tænker på hvor reflekteret og moden, du lyder. Du virker også meget omsorgsfuld. Dejligt at læse sådan et brev.
Du har haft dine udfordringer med din nærmeste familie, men det lyder til, at du ikke bor alene med din far mere og at der måske er kommet lidt mere ro på i forhold til din familiesituation? Du har også haft kontakt til en psykolog. Jeg vil derfor ikke gå så meget mere ind i det, men du skal vide, at sådan et pres du har levet under, ikke er okay at byde et barn. Hvis lignende skulle opstå igen, så er du meget velkommen til at kontakte Børnetelefonen, så kan vi prøve at hjælpe dig med at komme ud af situationen.
Måske kunne det også være en idé for dig, at snakke med nogle voksne om de ting, du har oplevet. F.eks. din fars alkoholmisbrug og epileptiske anfald. At skulle ringe 112, mens ens far kramper, er en meget voldsom situation at stå i. Noget som uden tvivl vil brænde sig fast inde i hovedet. Du skriver også, at du tænker på det hver dag, så derfor tænker jeg, at du måske også har brug for at lufte de tanker for andre?
Min erfaring er, at det letter. Det kunne være til et sødt familiemedlem, dine gode venner eller måske en lærer, du stoler på og som måske kender din situation? Desuden findes der også foreningen TUBA, som rådgiver børn og unge, der har oplevet misbrug i familien. Tag et kig på deres hjemmeside http://tuba.dk/ - der er måske noget, du kan have glæde af at læse.
Hvad angår din eks-kæreste, så synes jeg egentlig, at du virker til at takle det godt. Du er klar over, at du stadigvæk har følelser for hende, og samtidig har du brug for at holde kontakt med hende. At kombinere de to ting kan dog godt blive lidt hårdt. Men så skriver du jo også, at du er begyndt at skrive med en ny pige, som du nu er ved at lære at kende. Lad være med at slå dig i hovedet over, at hun måske bedre kan lide dig, og at du måske har pyntet lidt på dine følelser for hende. Undersøg om det kunne blive til noget med jer – giv det lidt tid.
Din eks-kæreste har måske fortrudt, at hun slog op med dig. Er det din fornemmelse, at hun kun har det sådan, når det går dårligt med den nye kæreste? Eller tænker du, det er udtryk for, at hun savner lige præcis dig?
Hvis hun fortsat giver udtryk for, at hun har fortrudt, kan du jo spørge hende, hvorfor hun fortæller dig det? Og hvorfor hun så egentlig er sammen med den anden? Måske kan du på den måde blive lidt klogere på, om du kan fortælle hende om dine følelser også. Og om I kan blive kærester igen.
Men hvis hun fortsat er sammen med den anden dreng, så synes jeg, at du har gjort klogt i ikke at sige noget. Mit råd er så, at du fortsætter med at skrive med andre piger, du finder interessante. Og se hvad der sker. Så vil dine følelser for din eks-kæreste uden tvivl også komme mere i baggrunden.
Jeg håber, at dette brev har fået dine tanker til at falde lidt til ro.
Jeg håber også, at du finder en sød pige at skrive med, og måske I så mødes i sidste ende?
De varmeste hilsner
BørneTelefonen