Kære pige på 15 år

Det er vigtigt, at man har tid og mulighed for at have et privatliv. Jeg kan forstå, at du har svært ved at være dig selv hos din mor og papfar. Det skal der gøres noget ved det, så du kan få det bedre.

I dit brev spørger du, hvordan man kommer på børnehjem, og det er ikke ”bare” lige noget, man kommer. I de fleste tilfælde er det den sidste løsning, og man vil derfor starte med at se, om man kan løse problemet på en anden måde.

Derfor tænker jeg, at jeg vil give dig nogle andre ideer, som du måske har mod på at prøve. Det håber jeg er ok?

Du fortæller, at du ikke har det godt, og derfor tænker jeg på, om du har fortalt din mor, at det gør dig ked af det, når du ikke må ses med dine venner? Måske kan I lave en aftale om, at dine venner kommer hjem til dig, så din mor har mulighed for at lære dem lidt bedre at kende? Det er i hvert fald noget, du kan foreslå.

Hvis du allerede har forsøgt at tale med din mor, kan du overveje at tale med din lærer eller en anden voksen, du har i tankerne. Det vigtige er, at du får hjælp til at tale med din mor, så hun forstår, at du har det svært med de regler, som I har.

Til sidst vil jeg lige fortælle dig om tilbuddet om en “bisidder”. Det er en voksen, der kender til alle dine rettigheder – og hvis det kommer dertil, at det ikke bliver bedre derhjemme, kan en bisidder hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Husk også, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 11611, så hjælper vi dig.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.