Brev
Hvordan kommer jeg i pleje familie
Hej.
Indtil jeg var syv var jeg enebarn, mine forældre havede begge to meget tidkrævende arbejder som lå lang væk. Jeg blev ofte hentet sent og var meget generet, og derfor ikke så mange venner. Jeg sad i et træ i de fleste frikvarter, men jag var ju lille og tænkte ikke så meget over det.
Men altså, når jeg var syv år adopterede mine forældre en dreng på 3år.
Han var meget urolig og bed og slog mig hver dag. Mine forældre sagede at det ville blive bedre når han blev ældre. Det blev vel efterhånden bedre, men mig og min bror sloges og skændes ofte også.
Sidste år fik min mor stress. Efter det kan hun nærmest kun være glad i max 10minutter og lytter og svarer ikke så meget.
Mine forældre er blevet mega sure og skælder ud på mig og min bror.
Fornyeligt flyttede vi, vores hus er ikke klar og alle er røvsure HELE tiden og alt er trist.
I sommerferien ( hvor vi flyttede) var mig, mor, bror, kusiner og deres forældre i vores sommerhus. Der kastede min bror en flaske som remte mig i siden ved rumpen. Det gjorde skide ont.
Og når jeg skulle hente ham en gang for et stykke tid siden så truede han mig med en kniv fordi vi var uvenner og han ikke måtte gå til sin ven.
Han har også gennem årene smadret næsten alle mine ting og siger dagligen til mig at han ønskede at jeg ikke var hans søster, at han hader mig og han ønsker at jeg ville dø.
Mine forældre er vel ok, de giver mig ofte penge og tøj, men det er min bror som gør mig bange i huset jeg bor i, og han er tre år yngre.
Jeg orker det ikke mer, jeg har været deprimeret siden han kom og det er lang tid siden.
Hvordan kommer jeg væk?
Er onde søskende en grund til at komme i pleje familie?
Kram -mig-
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan høre, at du har det rigtig svært med din bror, og det lyder bestemt ikke rart for dig.
Det lyder også til at være rigtig hårdt, at det hus i flyttet ind i, ikke er færdigt. Når voksne bliver stressede, fx over at huset ikke er klar endnu, bliver de tit sure, og kan fx begynde at skælde ud på børnene, selv om det slet ikke er deres skyld, eller har noget med dem at gøre. Det er selvfølgelig ikke i orden. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan, så du snart kan få det godt i din familie igen.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det under ingen omstændigheder er i orden, at din bror har truet dig med en kniv. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at bo sammen med ham. Jeg tænker på, om dine forældre ved, at han har truet dig, og hvad de mon har sagt til det og gjort ved det?
Det er heller ikke i orden, at han kaster ting efter dig, ødelægger dine ting og siger modbydelige ting til dig. Her tænker jeg også på, hvad dine forældre gør ved det? Hjælper de dig eller hvad sker der i sådanne situationer?
Når et barn bliver adopteret, sådan som din bror er blevet, kan barnet have været udsat for nogle ting da det var helt lille, som har gjort skade på det. Det kan fx være, at der ikke har været nogle voksne til at passe ordentligt på barnet og givet det mad og kærlighed, som er livsvigtigt for små børn. Barnet kan have fået nogle skader, som det kan være rigtig svært at ’reparere’ på, også selv om det bliver adopteret af nogle gode og kærlige forældre. Man kan måske sammenligne det med en kop eller tallerken, som er blevet smadret, og som man har forsøgt at lime sammen igen. Det er svært at få til at blive rigtig pænt igen, og man vil altid kunne se ’arrene’ (dér, hvor den er limet sammen). På samme måde, kan din bror være blevet ’slået i stykker’ da han var helt lille, og de ’ar’ han har med sig fra dengang, kan være grunden til, at han er sådan. Det behøver ikke at betyde, at han altid vil være sådan, men det kan tage lang tid at ’reparere’ på skader børn har fået, da de var helt små. Jeg håber, at det giver mening for dig. Det er dog vigtigt for mig at sige, at det selvfølgelig ikke betyder, at du skal finde dig i, at han truer dig, kaster ting efter dig, siger grimme ting og smadrer dine ting. Men jeg tænker, at det måske kunne give dig en forståelse for, hvorfor din bror gør det. Jeg er sikker på, at han ikke har lyst til at være sådan overfor dig, men noget indeni ham, er måske blevet så ødelagt, at han ikke kan gøre for, at han er eller reagere sådan. Jeg tænker, han måske ville ønske I havde et godt forhold, men bare ikke lige ved, hvordan man opbygger det.
Du spørger om, hvordan du kommer væk, og om onde søskende er grund til at komme i plejefamilie. Jeg tænker, at det ville være helt urimeligt, hvis du skulle væk fra din familie på grund af din bror. Du skriver også, at dine forældre er ok. Mon ikke også, du ville komme til at savne dem, hvis du skulle bo sammen med nogle andre mennesker? De ønsker sikkert heller ikke, at du skal i en plejefamilie. Jeg tænker, at du og din familie har brug for en anden form for hjælp, så det bliver rart for dig, at være derhjemme.
Når der sker så voldsomme og ubehagelige ting i en familie og mellem søskende, som du beskriver, er det vigtigt, at man får hjælp fra professionelle. Det kan fx være familiesamtaler hos en terapeut eller det kan være, at der kommer en pædagog eller familiebehandler og besøger jer en gang i mellem derhjemme. Får I, eller har I mon fået, sådan noget hjælp i jeres familie? Det kan også være, at du har brug for at tale med en terapeut eller psykolog om, hvad du kan gøre for at passe på dig selv, så du ikke skal gå rundt og være bange for din bror. Ligesom din bror måske kunne have glæde af at snakke med en professionel, der kan lære ham, at tackle hans temperament og lære andre måder at komme i kontakt og komme af med hans vrede på, som ikke gør dig bange, hvad tænker du mon om dette?
Under alle omstændigheder synes jeg, at det er vigtigt, at du får talt med dine forældre om, hvordan du har det. Du kan evt. vise dem det brev du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig. I brevet beskriver du rigtig godt, hvor svært du har det med din bror. Sammen kan I måske finde ud af, hvilken form for hjælp i har brug for, så I alle sammen kan være i familien, uden at gå rundt og have det dårligt. Dine forældre kan fx ringe op til kommunen og spørge, hvilke former for hjælp der er. Hvordan synes du det lyder?
Du kunne måske også snakke med skolepsykologen på din skole. Måske kan han/hun også hjælpe dig og din familie med at få noget hjælp.
Samtidig synes jeg, det er rigtig vigtigt, at du får fortalt dine forældre, at du føler, at de er sure og skælder ud hele tiden, og at det hele er blevet så trist på grund af huset. Måske kunne du foreslå, at I lavede noget hyggeligt en gang i mellem, hvor I kunne tænke på noget andet end huset. Det kunne fx være at tage en tur i skoven, cykle en tur sammen, spille et spil eller noget andet. Det kan også være, at du har brug for at lave noget sammen med en af dine forældre uden din bror er med? Det kunne måske være rart for dig, hvis du fik nogle gode oplevelser, og fik hygget dig med fx din mor, uden din bror er med, og væk fra det triste i hverdagen. Det kunne måske også være rart for din mor. Tror du, at det kunne hjælpe dig?
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke lidt med en sød rådgiver. Tlf er 116 111. Du kan også logge ind på chatten, ved at gå ind på
www.bornetelefonen.dk
. Jeg tænker, at det måske kunne være meget rart for dig, at snakke med en voksen, hvis du fx en dag er bange for din bror, eller det hele bliver for meget for dig, og du føler, at dine forældre er sure og skælder ud. Selv om I får hjælp I jeres familie, kan der måske gå noget tid før det rigtig hjælper, og da kunne det måske være rart for dig, at snakke eller skrive med en rådgiver en gang i mellem. På BørneTelefonen har vi altid tid til at lytte.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart får det godt i din familie.
Mange knus og kærlige hilsner
BørneTelefonen