Brev
Hvordan fortæller jeg dem det?
Kære BB
Jeg er meget glad for at i har denne brevkasse, og at vide der er folk der gerne vil hjælpe.
Jeg har over en længere periode, kan ikke huske præcis hvor lang tid, måske et år eller sådan noget, haft det meget svært.
Den tid er næsten overstået, men har været så dum at cutte.
Jeg cuttede kun i to dage, fordi jeg indså min fejl, men derfor fjerner arrene sig ikke.
Det hele startede da jeg, dumt nok, troede jeg havde depression pga humør svingninger. I ved det er en del af at blive teenager/komme i puberteten, men det tænkte jeg jo ikke over. Jeg blev ved med at holde fast i det dårlige humør så det blev en dårlig vane. Jeg kæmpede mig dog ud af det igen, på trods af de to dage hvor jeg cuttede.
Det er ved at være et år siden nu, altså det der cutter noget.
Siden hen har jeg dog kæmpet med dårlig selvtillid og forældrer der ikke har anet hvad der var med mig og troet jeg bare var doven.
De kender selvfølgelig ikke den kamp jeg kæmpede og stadigvæk har det svært med.
Jeg har nu nået til det punkt, at jeg vil fortælle den virkelige grund til at jeg har opført mig så ‘mærkeligt’, så de måske kan støtte mig, før jeg måske falder tilbage i det, da teengage årene er lange endu, og at humørsvingninger måske er noget jeg skal leve med indtil da.
Hvordan skal jeg bringe emnet hen på det, og hvordan skal jeg forklare det uden at de flipper ud over hvorfor jeg ikke har sagt noget før nu?
Håbet virkelig at i kan hjælpe mig.
Hilsen Den Forvirrede.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Når jeg læser dit brev oser det af betænksomhed, omsorg, ansvarlighed og mod. Hvor er det bare sejt, at du kunne kæmpe dig ud af vanen med at holde fast i de dårlige følelser. Og du har jo fuldstændig ret i, at det behøver man ikke klare alene og det kan ens forældre støtte en i.
Du beskriver jo rigtig fint hvordan du har haft det og hvorfor du følte, at cutting kunne være en løsning – når man føler sig nede griber, man nogle gange til løsninger som er gode for en her og nu, men ikke er gode på den lange bane. Det har du allerede selv fundet ud af og oveni købet stoppet med, det er ret sejt.
De fleste forældre vil gerne vide, hvordan deres børn har det og hvad de går og tumler med, også selv om det måske gør dem triste, at deres børn ikke trives. Ligesom de fleste forældre vil gøre alt for, at deres børn trives og har det godt.
Jeg vil foreslå, at du simpelthen fortæller det som det er og som du har gjort her i brevet. At cutte er en måde, at håndtere sine problemer, og det skal du ikke have dårlig samvittighed over – du gjorde det bedste du kunne på det tidspunkt.
For at bringe det på banen kan du måske sige til dine forældre, at du har noget som du gerne vil tale med dem om og som betyder meget for dig. Du kan måske vise dem det her brev (og mit svar, hvis du syntes)…. Brevet kan være dit talepapir som du tager udgangspunkt i, når du taler med dine forældre. Det kan også være at de kan læse brevet og svaret, og I herefter kan tale sammen?
Forhåbentlig vil dine forældre pludselig forstå dig og hvordan, du har haft det sidste års tid, og bliver måske glade over, at de kan hjælpe dig, så du kan fastholde den bedring du oplever.
Jeg vil ønske dig en rigtig god samtale med dine forældre og jeg syntes, at det er en meget ansvarlig og omsorgsfuld beslutning du har taget, som dine forældre må blive meget stolte over.
De allerbedste tanker fra BørneTelefonen