Hvor gammel skal man være?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Jeg kan godt forstå, du gerne vil sove sammen med din kæreste, når du sammenligner dig med andre, der må. Jeg foreslår, at du og dine forældre taler om, hvad der forhindrer, at de giver dig lov til det.

Måske har det en betydning, hvor gammel din kæreste er? Eller hvor længe I har været kærester? Måske har dine forældre brug for at kende din kæreste bedre, end de gør på lige nu? Det kan også være, at de er bekymrede for, om I har sex med hinanden - og om I bruger prævention?

Jeg går ud fra, at det handler om, at dine forældre vil passe på dig. I kan derfor tale om, hvad der skal til for at de føler sig trygge ved, at du og din kæreste sover sammen på et tidspunkt?

Dine forældre har også en gang været 15 år og har måske nogle erfaringer fra dén tid, som betyder noget for, hvordan de ønsker at passe på dig, deres datter?

Du har måske en storesøster, som du kan tale med om, hvordan hun gjorde, da hun var på din alder?

Din kærestes forældre har sikkert også en mening om, hvor vidt det er okay, at I sover sammen? Har du og din kæreste talt om det?

Som du kan se, er der flere ting, det kunne være en fordel at tænke over og tale om - både med dine forældre og med din kæreste.

Jeg kan fint forstå, hvis du bliver utålmodig og næsten ikke kan vente med at få lov til at sove sammen med din kæreste - men prøv at give dig selv tid og mulighed for at tænke efter og tale grundigt med dine forældre og din kæreste. Så kan det være, I finder en ordning, som I alle synes, er okay.

Måske duer mit forslag for dig. Måske duer det ikke. Det er okay. Du kan altid gå på jagt i alle brevene i Brevkassen og se, om du dér kan finde andre idéer, der duer bedre for dig. Jeg ønsker dig held og lykke!

Mange hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.