Brev
Hvem skal bestemme hvad?
Kære Børnebrevkasse.
Jeg tager på efterskole om 3 måneder, men jeg kan ikke tage afsted, før jeg har det godt derhjemme. Så nu håber jeg i kan hjælpe mig. Jeg har ingen kontakt med min far, og har ikke haft det i 4 år, da han er alkoholiker. Men derudover har jeg TIL TIDER en fantastisk stedfar. Vi kan drille hinanden og han kører mig gerne til fester, fodboldkampe og meget andet.
Ofte diskutere min mor og stedfar, og jeg ved godt det er ganske normalt. Men nogle gange er det så slemt, at jeg selv ender med at blive ked af det. Det rammer mig rigtig meget, specielt fordi min stedfar siger nogle grimme ting til min mor, som f.eks. at hun skal holde sin kæft, at hun skal styre sit handicap, at hun er sindssyg osv.
Min mor er en person der godt kan blive ved med at køre i den samme diskussion en hel dag, og jeg kan da godt forstå han reagere sådan, men det sårer mig virkelig når han bruger de ord, for hun betyder alt for mig. Og når jeg så ser hende med tårer i øjnene, bryder jeg helt sammen.
Jeg har prøvet at fortælle min stedfar, at jeg synes han skal passe på med hvordan han taler til hende, og at hun har det ekstra svært for tiden, da hun er gravid, og har det rigtig dårligt 24 timer, HVER dag, og at det ikke hjælper hende, at han reagere så voldsomt.
Nogle gange driver mig det til vandvid, at min stedfar bestemmer så meget over mig. Han kan bestemme småting som hvor mange genstande jeg må have med til fester, hvor meget kød og kartofler jeg skal spise til aftensmad osv. Jeg må ikke engang få en nøgle til mit værelse, trods det at jeg har en lillebror på 2 år, som kommer ind tit, og jeg har ikke mulighed for at klæde om i ro, uden at være bange for de kommer ind.
Er det ikke normalt, at have en nøgle til sit værelse når man snart er 16 år gammel, specielt hvis jeg på et tidspunkt får en kæreste? Men da jeg sagde jeg ville have en nøgle, sagde min stedfar at det fik jeg ikke, og min mor havde ikke en chance for at sige ja, og så var den sag egentlig afgjort..
Jeg har fortalt min mor, at hvis hun en dag ikke var her længere, og jeg skulle bo med ham, ville jeg bo i et bur, uden frihed, men hun siger, at sådan er mænd bare. Jeg ønsker mig virkelig, at han holder sig lidt på afstand af mit liv, men jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare min mor og ham det. Jeg holder selvfølgelig af ham, og vi er jo en familie, men han er bare alt for streng. Jeg kan ikke engang tale fortroligt med min egen mor længere.. Jeg ved det kommer videre til ham lige meget hvad.
Min bedste veninde har også en stedfar, og hun går til psykolog, for hun har også svært ved at leve med hendes stedfar. Hendes psykolog har fortalt hende, at hvis fx. hun har en diskussion med sin mor, har hendes stedfar ikke ret til at blande sig, fordi man bliver rigtig ked af det når der er to mod en. Sådan har jeg det også, og jeg har prøvet at snakke med min mor om det, men hun tager det ikke til sig.
Jeg kan ikke tage på efterskole med tanken om, hver weekend at skulle hjem til dette kaos som jeg lever i hver dag, Jeg ville ønske min mor var som hun var før de fik små børn… At hun havde tid til at komme ind og ligge ved mig i sengen nogle gange og snakke, at jeg kan snakke fortroligt med hende, og at hun ikke er så stresset og udmattet hele tiden..
Hvad skal jeg sige til min mor og stedfar? Er i ikke søde at svare? Jeg kan ikke tage på efterskole med dette her, at skulle tænke på 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg umiddelbart, at det er SÅ godt, at du skal på efterskole, så du kan komme lidt væk fra alle de ting derhjemme, der går dig på. Men sådan ser det ikke ud for dig.
Du skriver, at du er bekymret for de weekender, hvor du skal tilbage til kaos i familien. Måske er du også bekymret over, hvordan det skal gå din mor, når du ikke er der? Måske tager jeg fejl, men jeg fornemmer, at du prøver at beskytte din mor mod din stedfar. Hvis det er rigtigt, tager du et stort ansvar på dine skuldre – et ansvar som egentlig ikke er dit, men din mors og stedfars.
De er voksne og har valgt hinanden og det liv, de har sammen, så det er deres ansvar, hvordan deres liv skal være.  Din mor har tilsyneladende valgt at acceptere sit liv med din stedfar. Jeg kan godt forstå, at du ville ønske, at din mor havde mere overskud ligesom før hun fik små børn. Der er ingen tvivl om, at det er hårdt arbejde at have små børn, men ofte er det jo i en begrænset periode... Jeg tænker alligevel, at din mor ind i mellem måske godt kunne finde tid til at ligge og putte med dig/ lave ting med dig alene, hvis hun vidste, hvor vigtigt det er for dig..? Har du mon prøvet at spørge hende direkte om det? Elers var det måske værd at prøve..?
Når man som du lever i en sammenbragt familie, er det som regel mest hensigtsmæssigt, at man som forældre tager sig mest af sine egne særbørn. Men sådan fungerer det ikke hos jer, og det ser ud til, at din mor har accepteret, at din stedfar bestemmer så meget over dig.
Du har meget fornuftigt talt med hende om det, men hun tager det ikke til sig, som du skriver. Du har også prøvet at ændre tingene ved at snakke med din stedfar, men han er heller ikke lydhør. Hvis du har lyst til at prøve at få dem i tale igen, kunne du måske skrive et brev til din mor og  til din stedfar, om de ting, der går dig på. Et brev kan sommetider være nemmere at forholde sig til end en samtale. En anden mulighed kunne måske være at bede din mormor/ morfar om at støtte dig i en samtale med din mor..? (Hvis du stadig har dem.) Ofte kan bedsteforældre nemlig være gode til at støtte deres børnebørn, hvis de i perioder har brug for det.
Jeg giver dig ret i, at det ville være ok som 16 årig at have en nøgle til sit værelse, især når der er småbørn i familien. Og at det er sådan mange steder.
Lige nu, hvor du står midt i alle konflikterne, kan du ikke se, hvordan du skal kunne forlade familien. Men når du kommer lidt på afstand, vil du formentlig opdage, at de fleste ting bliver lettere mellem dig og din mor og stedfar. Der sker nemlig tit det, at alle de daglige små konflikter, der tager så meget energi, forsvinder, fordi du ikke er der til daglig. Til gengæld bliver dermåske  mere plads til de varme følelser og det gode samvær, når man ses igen.  Det tror jeg, de fleste efterskoleelever har oplevet.
På mange efterskoler, kan eleverne blive på skolen i nogle af weekenderne. Måske kan du også på din efterskole vælge det?
Jeg håber, at du vil give dig selv den store oplevelse, det næsten altid er, at gå på en efterskole, og at du kan finde ud af at slippe konflikterne derhjemme, når du er af sted. Og jeg tror, at du vil opdage, at det er godt både for dig selv og for jeres samvær i familien, så det bliver nemmere for dig, når du er hjemme.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.