Brev
Hvem er jeg?
Hej.
Jeg er en pige på 16 som for to år siden blev skilsmissebarn. Efter skilsmissen fik min far det dårligt og gik ned med stress.
Før i tiden var han fuld af sjove ideer og tanker som smittede af på mig og vi havde det rigtig sjovt sammen. Men da han så blev syg blev han indelukket og man kunne mærke på ham at han havde det rigtig dårligt selvom han prøvede på at gemme det. Og jeg prøvede at hjælpe ham med at gøre flere ting, sådan at han ikke skulle tænke på det som fx. At handle og ordne vasketøj.
Jeg begyndte så at aflyse en del af mine aftaler så jeg kunne blive hjemme og hjælpe. Jeg var ked af det fordi jeg vidste, at jeg ikke rigtig kunne hjælpe ham. Der var rigtig stille derhjemme og jeg tilbragte mest af min tid enten med at ordne ting eller være på mit værelse fordi han sov. Men også fordi der aldrig plejede at være stille.
Men han er nu kommet på arbejde igen og har det godt.
Men det er som om jeg ikke er blevet mig selv igen fordi før han blev syg, var jeg også sådan én med masser af ideer, sjove tanker og havde altid et eller andet at skulle sige.
Men nu er jeg ikke sådan, jeg føler mig tit ensom og ked af det fordi jeg føler at jeg har mistet mig selv på en måde. Min venner siger også at jeg ikke er som jeg var engang. Fordi jeg plejer at være rigtig meget sammen med mine venner og sådan.
Og det er virkelig hvad jeg er ked af, fordi jeg savner også mit gamle jeg. For nu siger jeg næsten ingenting, jeg føler ikke at jeg har noget at sige, jeg føler mig ligesom tom og forkert.
Jeg ved ikke, hvad jeg vil længere.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Når ens forældre bliver skilt, sker der en stor forandring i ens liv. Alt det der før var trygt og var som det plejede, bliver pludselig revet fra hinanden. Man skal finde en ny måde at være familie på. Det kan være utrolig hårdt, når ens base bliver ændret. Og ens forældre ikke længere er sammen, som de var lige før. Det gør noget ved hele familien og den måde, man ser sig selv og sine forældre.Og oven i at man selv kan være meget påvirket af situationen, er det utrolig hårdt, hvis ens forældre ikke har det godt.
Jeg kan virkelig godt forstå at din fars tilstand har påvirket dig. Sådan tror jeg at de fleste ville have det. Du lyder som en rigtig sød og omsorgsfuld datter. Din far er heldig at have dig. Og hvor er det dejligt, at høre at han har fået det godt igen.
Men jeg tænker også på, at i den tid, din far har været nede med stress, tror jeg at du har brugt rigtig meget af din energi på, at tage dig af og passe på din far. Pludselig når han har det godt, begynder du at kunne mærke, hvordan du egentlig selv har det/har haft det med hele.  Der er blevet plads til at du mærker det, som du måske også kæmpet med, men har lagt alt din energi i at hjælpe din far. Så sådan som du har det nu, kan være en reaktion på alt det, du har været igennem de sidste par år. Du mærker nu: Hvordan har det været for DIG at dine forældre blev skilt? Hvordan har det været for DIG at din far har været nede med stress?
Hvad tænker du mon om det? Kunne det være det, du har mulighed for at mærke - at reagere på det, du har været igennem med skilsmissen og at holde din far oppe?
Den næste tid skal du prøve at tænke på dig selv. Mærke hvordan du har det. Og få talt med nogen om dine tanker og bekymringer. Det er rigtigt vigtigt, at du taler med nogen som kender til de ting, du har været igennem og de reaktioner, der dukker op nu.
Det kan være, du har en god veninde, du kan tale med. Det kan være rigtig rart, at åbne op og fortælle om ens dybeste tanker. Det lyder til, at dine veninder har bemærket, at du er forandret. Derudover kan du måske også tale med din mor eller din far om det - eller dem begge to? Fortæl dem, at du synes du har ændret dig rigtig meget. Og at det gør dig ked af. Du kan måske vise dem brevet her, hvis det gør det nemmere at tale om.
Jeg tror også, at det ville være rigtigt godt at tale med en psykolog. At tale med en, hvor det handler om dig. Og handler om, hvordan du kan få det bedre. Du fortjener at det handler om dig, og du fortjener at have det godt - og finde vej til den pige, som du også er. Du kan fx tale med lægen om det og høre om en henvisning til en psykolog - og måske bor du i en kommune, hvor unge kan komme gratis til psykolog. Du kan klikke på linket og finde din kommune på Danmarkskortet og finde ud af, om du kan få gratis psykologhjælp i din kommune. Der er også andre ting på hjemmesiden, som kan være hjælpsomt for dig - tænker jeg. Der er rådgivning, du kan læse om stress og det at være pårørende, som du var da din far var sygemeldt med stress, og de reaktioner der kan komme.
Jeg er sikker på, at du med tiden nok skal finde dit ”gamle jeg” mere og mere. Du skal bruge tid til at får det godt igen, så du får overskud til at være dig på alle de måder, som du helst vil.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen