Brev
Hvad sker der?
Jeg er 16 år og har ikke råd til en psykolog fordi de er pisse dyre men har tit tænkt det var den eneste udvej. – Jeg bliver i hvert fald nødt til at fortælle noget og få et svar.
Anyways, jeg er en dreng på 16 og jeg bor i udkants Danmark. (Brugsen lukker kl 18 når den har længe åben) Mine forældre har aldrig været gift og de er heller ikke kærester længere selvom de prøver at overbevise mig om det. Jeg og mine søskende har tit set min mor kigge på lejligheder på internettet. Sagen er den at hvis min mor havde penge nok var hun skredet for længst. Hun er træt af den kedelige tilværelse.
Min mor har 4 jobs. Og det ene af dem gør hun gratis. Nogle gange skal hun op kl. 4 og så kommer hun hjem ved 15-16 tiden for derefter at smutte videre til det næste arbejde. Når hun er hjemme og har fri er det en sjældenhed man oplever et smil på hendes læber. Hun er så sur og stresset og lytter aldrig. Jeg kan sige “mor?” 5 gange uden hun svare. Hun brokker sig over ALT.
Er du klar over hvor belastende det er? Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke bare kan sige “Dit og dat og sådan er det” i stedet for at flippe ud og sige den samme ting i 10 minutter. “det er fandme altid mig der skal..” “Hvorfor spiller du så høj musik når hunden er her”.
Jeg laver ALDRIG noget med min mor, kun hvis jeg skal hjælpe hende med arbejdet og der brokker hun sig også. Nogle gange flipper jeg ud her den ene dag smadrede jeg min skraldespand og min lampe for ikke at smadre min mor. Jeg har en utrolig trang til at tæske hende!!!!!
Jeg er træt og det går ud over mit selvværd jeg kan ikke mere… Når jeg gør noget godt siger det intet til mig. Jeg har lige lært at balancere en fodbold på mit hoved og de har ikke sagt noget. Hvis jeg falder på badeværelse gulvet og slår mig: “Hvad laver du dog dreng!? Skete der noget med fliserne?” – Jeg kan ikke holde min mor ud? Jeg må ikke åbne døren til køkkenet? “Kan jeg dog aldrig få lidt fred”. JEg føler mig uønsket og har haft selvmords tanker mange gange!
Min far går på arbejde, handler ind og laver mad. Han læser 3 bøger om dagen og det er sjældent jeg ser ham i øjnene. Jeg har aldrig vundet en diskussion med ham fordi han vil kæmpe til det sidste for at få ret. Jeg ville så gerne bare vide at jeg havde ret for en gangs skyld. Vi har aldrig set en fodboldkamp eller en boksekamp.
Min far siger der er noget galt oppe i hovedet på mig men jeg ville bare gøre alt for at han ville stoppe med at være så egoistisk og bare sige jaja til alt hvad jeg siger. Jeg snakker ikke så tit med mine venner mere da jeg simpelthen ikke kan mere. Jeg er træt og det virker som en umulig opgave at få dem til at se mig. Jeg føler jeg tuder over ingenting? Der er børn i Afrika der har det være bla bla. Har de ret? Er det mig der er syg eller hvad?
Tanken om en karriere, børn og familie har været så let.. Men hvis jeg skal leve med dem i 4 år er jeg sikker på jeg får en nerve sammenbrud eller begår selvmord hvis ikke jeg gennembanker en af dem en dag.. Jeg kan ikke mere! jeg må have svar på hvad fanden jeg skal gøre.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Det berører mig meget at læse dit brev, og jeg tænker: hvor er det godt, at du nu rækker hånden ud og beder om hjælp, for det lyder til, at du har meget brug for at nogle voksne er der for dig, og lytter til hvordan du har det. Hvor er det godt gået af dig, at du nu forsøger at tage dit eget liv og dine behov alvorligt.
Din egen ide om at du har brug for at snakke med en psykolog er måske nok en god ide. Det er faktisk sådan, at der er psykologer til rådighed gratis i alle kommuner, og de er der for børn og unge op til 18 år, så den mulighed har du også. I alle kommuner eksisterer der en Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Både lærere og forældre kan henvise til dem, og i dit tilfælde vil jeg måske nok råde til, at du går til en lærer og beder dem om hjælp til at henvise dig. Du kan evt. vise dit brev og mit svar til en lærer.
Der er også en anden mulighed, og det er at du får en bisidder fra Børns Vilkår til at hjælpe dig med at gå til kommunen i den by, hvor du bor. Du kan læse mere om bisidderordningen her >>. I vil sammen kunne kontakte en socialrådgiver og fortælle ham eller hende din historie, og vedkommende kan så se på, hvilken hjælp de kan tilbyde dig. Kommuner er også forpligtigede til at hjælpe familier, som af den ene eller anden grund fungerer dårligt. Du kan kontakte bisidderordningen direkte på tlf.nr: 35 55 55 59, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, de kan også sætte dig i forbindelse med bisidderordningen. Du vil også kunne drøfte din situation igennem med BørneTelefonen, det kan være at de også har nogle andre ideer til, hvad du kan gøre der hvor du bor.
Jeg synes bestemt, at det lyder helt rimeligt, at du har brug for hjælp, for det er ikke godt i længden, når du ikke føler dig mødt og forstået med dine behov. Jeg forstår rigtig godt, at du bliver ked af, at dine forældre ikke har tid og overskud til dig. Alle mennesker har brug for at blive set og anerkendt for det de er og for deres kvaliteter, og jeg forstår godt, at du føler det uvoverskueligt at skulle være i det i 4 år mere, hvis der ikke sker en forandring. Det kan være, at det kunne være godt for dig at komme væk hjemmefra i en periode, evt. på efterskole, og det kunne også være, at kommunen kunne gå ind og hjælpe jer som familie, så I kunne få det bedre sammen..?
Jeg håber meget, at du vil gå videre med det og benytte dig af en af de muligheder, jeg har foreslået.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.