Brev
Hvad skal jeg gøre med mit liv?
Hej Børnetelefon,
tak på forhånd med at læse mit MEGET, MEGET LANGE brev!
Jeg er en pige der lige er fyldt 15 år, jeg har haft et SÅ hårdt liv siden starten af 7. klasse (går i 8. nu) Min mor har været syg i 4 år og mine forældre har skændes SÅ MEGET!
Jeg har cuttet rigtig meget på mine ben… Men jeg er total stoppet med det! (Min veninde hjalp mig igennem det!)
Det sidste halvandet år har mine forældre skændes rigtig voldsomt! Både fysisk og psykisk! Jeg begyndte at svede og næsten ikke kunne få luft hver gang de skændes, jeg begyndte også at ryste over det hele og få sug i maven hver gang jeg hører et skrig her hjemme (det kunne endda bare være et glædesskrig), jeg begynder virkelig at være bange.
Men her for en måned siden fandt man ud af at min mor havde en hjernesvulst! Hun skulle så indlægges i en måned, men fik lov til at komme hjem 2 uger før! Hun er helt sig selv igen og laver de ting man skal i et hjem!!! Jeg er SÅ glad over det! Og de skændes heller ikke mere! Men min far er stadig stresset, vi bor ALT for dyrt og har ingen penge, jeg bliver også helt stresset af det!!!
Her i sommers blev jeg indlagt for nyrerbækkenbetændelse, min højre nyrer er helt skrumpet væk, så den virker ikke mere, og den anden virker kun 40% (skal tage 6 piller medicin hver dag!) Jeg har også et sjældent handicap hvor min venstre side er mindre end højre side = mit højre bryst er meget større end venstre, så jeg skal have strømper ind i bh’en, det tager SÅ meget af min selvtillid når jeg ser andre pigers bryster! Jeg ved godt at ingen bryster er lige store, men mit er der MEGA forskel!
Jeg kan heller ikke lave motion! Det er rigtig ærgerligt! Jeg gik til dans i 3 år og ELSKEDE det! Min lærer sagde endda at jeg kunne komme op på det højeste niveau! Men så blev forskellen på mine ben meget større, så nu kan jeg ikke gå til det mere… Før sommerferien gik jeg til sejlads og synes det var SÅ fedt! Man skal nemlig kun bruge armene i den båd! Men så blev jeg indlagt og må ikke sejle på grund af min nyre. Heldigvis til efteråret skal mit ene ben forlænges, så jeg skal opereres! Det glæder jeg mig ok meget til, men jeg er stadig rigtig nervøs.
Jeg er rigtig ked af det for tiden og virkelig træt for tiden (min mor siger det er på grund af nyren at jeg er træt), så jeg er rigtig tit hjemme fra skole, eller kommer kun noget af dagen. Mine venner siger hele tiden: “Du er så heldig at du bare må få fri for skole” det gør mig rigtig ked af det!
Jeg føler også jeg gør alle mine internet veninder kede af det fordi, jeg aldrig spørger ind til dem efter vi har talt om hvordan jeg har det, jeg har prøvet at forklare at det er fordi min veninder i skolen gider SLET ikke at fortælle hvordan de har det, (det er jeg faktisk også rigtig ked af), så jeg er vandt til ikke at spørge så meget ind! (Har skrevet det til dem, men alligevel er jeg ikke god nok…)
Jeg stinker til ALLE fag! Selv min matematiklærer siger jeg ikke har lært noget i udskolingen (7. + det her år af 8.) Min bedste veninde flytter skole den 18. maj og jeg vil rigtig gerne starte i hendes klasse! Hun starter så i 7. igen og 8. efter ferien igen… Jeg føler mig heller ikke klar til 9. klasse, OVERHOVEDET!!!!!!!!!
Selvom jeg måske godt kan bestå er det jo ikke det samme! Jeg har en kontaktlærer som jeg vil sige det med skolen til, og en fra kommunen, men mine forældre synes det er dyrt og dumt at starte på en ny skole, især fordi der næsten kun er et år tilbage. Men hvis jeg skal kunne klare mig i fagene, skal jeg også kunne klare mig socialt, jeg kan ikke mere!
Igår tog jeg 12 Ipren piller i træk og i dag føler jeg mig rigtig syg… Jeg er øm over hele kroppen og fryser også… Jeg har også været SÅ træt! Jeg har læst det kan give nyrer og lever svigt, men jeg har jo i forvejen nyresvigt… Jeg er træt af livet! INTET hjælper mere!!!!
Håner I forstod det nogenlunde… Og undskyld fordi det var så langt!
Kærlig hilsen mig!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev, som ikke er spor for langt. Lange breve er helt i orden. Jeg kan læse, at du har rigtig meget på hjerte, og at der er meget, der brænder på for dig.
Du har skrevet dit brev dagen efter, du tog 12 Ipren i træk, og du følte dig både syg og træt, da du skrev. Alligevel havde du overskud til at bede om hjælp. Det er godt.Det er nemlig en rigtig god idé at få sat ord på, når du har det svært. Måske mærkede du, at det lettede lidt bare at skrive brevet. Selv om dit liv ind imellem kan føles kaotisk og svært, skal du prøve at holde fast i, at der er hjælp at hente, og at der altid er håb om, at du får det godt igen.
Du har ret i, at der er risiko for skader f.eks. på nyrer og lever, hvis du tager flere piller, end lægerne anbefaler. Jeg synes, du skal aftale med dig selv, at du vil passe rigtig godt på den nyre, du har. Prøv at forestille dig, at den nyre er din ven. Den sørger for at rense dit blod, så godt den kan, når nu den er helt alene om arbejdet. Og den har brug for, at du passer på den, så den ikke skal på overarbejde.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at være dig. Du har selv nogle problemer, og dine forældre har skændtes meget. Jeg får et billede af, at der nu er kommet ro på mellem dine forældre. Det må være en stor lettelse for dig. Og din mor er kommet godt igennem sin operation. Det må også være en lettelse. Så måske kan du lige nu koncentrere dig om dit eget liv, og om hvordan du kan få det bedre.
Jeg er imponeret over, at det er lykkedes dig at stoppe med at cutte! Det er virkelig flot! Så du har en god erfaring der med, at det faktisk kan lykkes at ændre dit liv til det bedre.
Det kan du også lykkes med igen!
Du er skriver, at du skal opereres og have dit ben forlænget til efteråret. Det lyder godt, og jeg kan godt forstå, at du glæder dig. Efter operationen kan du finde ud af, hvilken sportsgren, der vil være god for dig. Der er masser af muligheder for dig, også selv om du har din nyresygdom. Måske kan du over i købet komme til at danse igen. Du har selv opdaget, hvor godt det er at bruge din krop. Det er både godt for konditionen og for dit humør og din selvtillid. Jeg tænker, at det kunne være godt igen at komme i gang med lidt sport.Måske kan din læge vejlede dig og fortælle hvilken motionsform, der vil være mulig for dig?
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når dine klassekammerater misunder, at du bare kan gå hjem. Måske siger de det for at muntre dig lidt op, så du kan se det gode ved det, men det er meget ubetænksomt af dem. Du ville selvfølgelig meget hellere være rask, så du kunne følge undervisningen normalt.  Hvis du synes, det er ok, kunne du og/eller dine forældre tage en snak med din klasselærer om det. Det lyder som om, det kunne være godt, hvis din lærer får snakket med klassen om, hvordan det føles at være syg.
Det er en god idé at snakke med din kontaktlærer på skolen om dine tanker om skoleskift. Det kunne måske give dig lidt ro, hvis du ved, at du har 1 år mere inden afslutningen af 9.kl.Men det er noget, du og dine forældre skal blive enige om. Måske er dine forældre ikke klar over, hvor meget din skolesituation går dig på? Og måske skulle du tage en alvorlig snak med dem om det, evt. sammen med en lærer? Hvis du synes, det er svært, kan du evt. vise dine forældre dit brev. Her får du meget klart udtrykt, hvordan du har det.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge dig ind på UngeChatten, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen