Hvad skal jeg gøre med mit liv?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev, som ikke er spor for langt. Lange breve er helt i orden. Jeg kan læse, at du har rigtig meget på hjerte, og at der er meget, der brænder på for dig.

Du har skrevet dit brev dagen efter, du tog 12 Ipren i træk, og du følte dig både syg og træt, da du skrev. Alligevel havde du overskud til at bede om hjælp. Det er godt.Det er nemlig en rigtig god idé at få sat ord på, når du har det svært. Måske mærkede du, at det lettede lidt bare at skrive brevet. Selv om dit liv ind imellem kan føles kaotisk og svært, skal du prøve at holde fast i, at der er hjælp at hente, og at der altid er håb om, at du får det godt igen.

Du har ret i, at der er risiko for skader f.eks. på nyrer og lever, hvis du tager flere piller, end lægerne anbefaler. Jeg synes, du skal aftale med dig selv, at du vil passe rigtig godt på den nyre, du har. Prøv at forestille dig, at den nyre er din ven. Den sørger for at rense dit blod, så godt den kan, når nu den er helt alene om arbejdet. Og den har brug for, at du passer på den, så den ikke skal på overarbejde.

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at være dig. Du har selv nogle problemer, og dine forældre har skændtes meget. Jeg får et billede af, at der nu er kommet ro på mellem dine forældre. Det må være en stor lettelse for dig. Og din mor er kommet godt igennem sin operation. Det må også være en lettelse. Så måske kan du lige nu koncentrere dig om dit eget liv, og om hvordan du kan få det bedre.

Jeg er imponeret over, at det er lykkedes dig at stoppe med at cutte! Det er virkelig flot! Så du har en god erfaring der med, at det faktisk kan lykkes at ændre dit liv til det bedre.

Det kan du også lykkes med igen!

Du er skriver, at du skal opereres og have dit ben forlænget til efteråret. Det lyder godt, og jeg kan godt forstå, at du glæder dig. Efter operationen kan du finde ud af, hvilken sportsgren, der vil være god for dig. Der er masser af muligheder for dig, også selv om du har din nyresygdom. Måske kan du over i købet komme til at danse igen. Du har selv opdaget, hvor godt det er at bruge din krop. Det er både godt for konditionen og for dit humør og din selvtillid. Jeg tænker, at det kunne være godt igen at komme i gang med lidt sport.Måske kan din læge vejlede dig og fortælle hvilken motionsform, der vil være mulig for dig?

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når dine klassekammerater misunder, at du bare kan gå hjem. Måske siger de det for at muntre dig lidt op, så du kan se det gode ved det, men det er meget ubetænksomt af dem. Du ville selvfølgelig meget hellere være rask, så du kunne følge undervisningen normalt.  Hvis du synes, det er ok, kunne du og/eller dine forældre tage en snak med din klasselærer om det. Det lyder som om, det kunne være godt, hvis din lærer får snakket med klassen om, hvordan det føles at være syg.

Det er en god idé at snakke med din kontaktlærer på skolen om dine tanker om skoleskift. Det kunne måske give dig lidt ro, hvis du ved, at du har 1 år mere inden afslutningen af 9.kl.Men det er noget, du og dine forældre skal blive enige om. Måske er dine forældre ikke klar over, hvor meget din skolesituation går dig på? Og måske skulle du tage en alvorlig snak med dem om det, evt. sammen med en lærer? Hvis du synes, det er svært, kan du evt. vise dine forældre dit brev. Her får du meget klart udtrykt, hvordan du har det.

Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge dig ind på UngeChatten, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.