Brev
hvad skal jeg gøre HJÆÆÆÆLP!!!!!
min mor og far gik fra hinanden da jeg var 2-3 år (så kan ikke huske det) min far var ikke rigtig hjemme ford han havde travlt med at feste osv.
en dag sagde min mor at han måtte vælge hvad han ville 1. han kunne blive hjemme ved mig og stoppe med at gå i byen (han måtte selvfølgelig godt en gang imellem) eller 2. han skulle gå fra os og så kunne han feste det han ville.
han valgte så nr. 2, og da jeg var lille kom han aldrig og besøgte mig selv og han lovede det så min mor var nød til at lyve og sige at han skulle arbejde, men han har været arbejdsløs før jeg kom til verden for snart 16 år siden.
men her for 2-3 år siden begyndte han at tage sig sammen og snakke mere med mig, og jeg blev jo helt vildt glad, og sidste år var jeg med ham på ferie i 3-4 dage og i år skal jeg med i en uge. MEN min mor kan ikke forstå hvordan jeg kan lukke ham ind i mit hjerte efter alt hvad han har sat mig igennem, og at han valgte at gå fra os og at jeg kan tilgive det.
min mor bliver virkelig ked af det hver gang jeg er sammen med ham og jeg vil ikke gøre hende ked af det men vil heller ikke gøre min far ked af det, så har ingen anelse om hvad jeg skal gøre, det er derfor at jeg skriver til jeg, (og da jeg var lille (3 år) kom min mor sammen med en anden og jeg begyndte at kalde ham far, ikke noget jeg var tvunget til for jeg elsker ham meget.) og jeg vil heller ikke gøre ham ked af det
så hvad skal jeg gøre HJÆÆÆÆLP mig <3 <3
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du føler dig i klemme mellem din mor, din papfar og din far. Det er ikke rart at gøre sine forældre kede af det. Og jeg kan også godt forstå, at du gerne vil lære din far at kende. Det har du sikkert drømt om i mange år, og nu sker det.
Det er helt naturligt, at du gerne vil lære din far at kende. Det er vigtigt for alle mennesker at vide, hvem man stammer fra og at kende til sine rødder. Da du var mindre, fik du historien om din far, der svigtede dig og din mor. Nu hvor du er 15 år har du mulighed for selv at danne dig et indtryk af din far. Det vil du selvfølgelig gerne.
Når din mor taler om, at hun ikke kan forstå, at du kan tilgive din far, tænker jeg, at hun får blandet sine egne følelser sammen med dine. Det må have været rigtig svært for hende, dengang din far valgte sit eget liv i stedet for at være sammen med dig og din mor. Og det er forståeligt, hvis din mor har svært ved at tilgive, for hun blev jo efterladt. Men du har nok ikke mærket svigtet på samme måde som din mor. Du har måske mere mærket savnet af din far gennem din opvækst.
Jeg kan forestille mig, at du også har gjort dig mange tanker om, hvorfor din far valgte dig og din mor fra. Og måske har du tænkt, at det også skyldtes dig. Jeg kender ikke din fars grunde til sit valg, men når du beskriver, at han valgte det frie liv med fester o.lign. kunne det være, fordi han ikke følte sig moden og parat til at binde sig. Måske har det heller ikke været så nemt for ham?
Jeg tænker, at det er vigtigt for dig, at du fortsætter med at se din far, så længe du føler, det er godt for dig. Det lyder spændende med en hel uge sammen med ham. Her kan du måske få lejlighed til at snakke med ham om hans beslutning dengang, så du selv kan danne dig et indtryk af det, der skete.
Og så vil jeg foreslå, at du får snakket med din mor og din papfar om det. Måske skal du vise dem dit brev og mit svar. Hvis din mor gerne vil snakke med en rådgiver om situationen, vil jeg anbefale hende at ringe til ForældreTelefonen på 3555 5557. Det kan tit være meget hjælpsomt at få delt sine tanker med en rådgiver.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen