Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11 år

Hvor er hun bare heldig at have dig som ven, det er jeg sikker på, at hun er glad for. At du også er lidt forelsket i hende er da også en rar ting, selvom det kan føles lidt indviklet.

Når du er barn har du ikke tavshedspligt, men måske har du lovet at holde det hemmeligt? Uanset hvad, så er det godt at du skriver ind og hjælper hende. Det viser, at du er en fantastisk ven.

Du nævner to ting, som fylder hos din veninde: 1) hendes krop og 2) hendes familie. Jeg har inddelt mit svar i to dele, selvom jeg godt ved, at det hænger sammen.

Kroppen:
Som du så fint har fortalt din veninde, så ser vores kroppe forskellige ud. Nogle har store, nogle har skæve, og andre har små bryster. Det er en del af livet, og det skal vi lære at acceptere.
I jeres alder ændrer kroppen sig meget. Man går fra en barnekrop til en ungdomskrop, og det tager tid at vænne sig til. Derfor synes jeg, at du gør det helt rigtige. Du lytter til din veninde, og du fortælle hende også, at du ikke er enig. Du synes jo, at hun er perfekt, som hun er.
Måske kan du anbefale hende at snakke med sundhedsplejersken på skolen? Jeg ved nemlig, at det kan være meget rart at tale lidt med en professionel voksen, især hvis man ikke rigtig kan tale med sine forældre om det. Hvis du tænker, det er en god ide, kan du jo give ideen videre til din veninde. Måske kan hun også fortælle psykologen, at hun ikke føler det hjælper hende, når hendes forældre ikke ændrer sig...?

Det kan også være, at du kan hjælpe hende med at fortælle det til hendes lærer? Så ved du i hvert fald, at der er en voksen, der hjælper hende, og det, tror jeg, vil være rart for dig at vide.

Familien:
Jeg er ked af at høre om din venindes forældre, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Jeg går ud fra, at hendes forældre er skilt? Som barn har man nogle rettigheder, og man har ret til at blive hørt. Du kan lære mere om din venindes rettigheder her. Hvis du tænker, det er en god ide, kan du jo kigge på det sammen med din veninde?

Vil det være en ide, at du og din veninde skriver eller ringer til BørneTelefonen på 116111 ? Det er helt ok med os, at I er sammen om at snakke eller skrive, for det kan hjælpe rigtig meget at man har en ven til at hjælpe med at snakke.

De varmeste hilsner til dig
fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.