Hvad skal jeg gøre?

Kære børnetelefon

jeg står med et valg om at melde min far eller lade vær.

Det er sådan at han bruger tusler mod mig (15) min lillebror (14) og min lillesøster(7). det er ikke fordi at det er noget nyt, han har gjort siden jeg blev født. Men dengang var det ikke så slemt.

Nu truer han med at slå, slå os ihjel, trampe på os, osv. Vores mor gøre ikke noget ved det. Han voksede selv op med den slags som barn, …. Når vi så tager andre steder hen, så bliver vi nødtil at sætte et smil på læberne og lade som om at intet er sket. Vores mormor og morfar ved ikke engang hvad der sker der hjemme.

Jeg er kommet til det punkt hvor jeg ikke kan tage det længere og syntes ikke det er okay at gøre det, specielt til en 7 årig. Jeg har selv haft selvmords tanker og jeg har også tænkt på at løbe hjemme fra, eller jeg nåde at pakke det mest nødvendige ( sko, tøj, penge, sygesikringskort, osv.) jeg nåde at springe ud af mit vindue og løbe ned af vejen, og så blev jeg opdaget.

Jeg har det også som om at han er lige glad med mig og min lille søster, det eneste han gør er at spille på Xbox, så han er overhovedet ikke opmærksom på noget andet end spillet. når han så endelig slukker spillet er det som regel kun for at råbe af os.

Som i kan se så er jeg splittet. På en måde så vil jeg gerne melde ham, men på den anden side så vil jeg ikke miste min far. Håber at nogen kan hjælpe mig.

Hilsen den splittede pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det lyder bestemt ikke til at det er særlig rart at være barn derhjemme, når har truer og råber så voldsomme ting til jer. Det er godt, at du kan mærke, at det på ingen måde er ok, det han udsætter jer for. Det viser også, at du ved, at det kan og skal være rart, trygt og omsorgsfuldt at vokse op som barn. Det er ikke det, du selv har oplevet endnu, og derfor tænker jeg også, at der skal hjælp til jeres familie for at det bliver bedre.

Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig splittet og bekymret over at miste din far. Hvis man melder nogen, så er det ofte Politiet man ringer til, og det er du i din gode ret til at gøre. Det kan også være, når han truer og råber, at du bliver bange for ham, så har du ret til at ringe efter akut hjælp til familien.

En anden ting man kan gøre, er at underrette kommunen. Det betyder, at man ringer til sin kommune og siger, at man vil underrette om nogle ting som sker i familen, og fortælle hvad der sker, hvem der gør det, hvor længe det har stået på, hvor mange børn der er og hvor familien bor - det kan man også gøre anonymt (uden de kender dit navn). Det kan også være en lærer, pædagog, sundhedsplejersken, en nabo, dine bedsteforældre eller andre, der underretter kommunen. Det har man som voksen pligt til at gøre, hvis man ved at børn ikke trives derhjemme. Hvis du fortæller om de ting til voksne, så skal de underrette kommunen - desværre er det ikke altid at de voksne gør det alligevel.

Du nævner, at din mor ikke gør noget, og det kan være svært at forstå, men måske har hun svært ved at finde ud af, hvad hun kan og skal gøre for at passe på jer? Når du nævner din mormor og morfar, er det fordi i er tætte med dem, og du tænker, at de kan hjælpe jer?  Hvis du tænker, de kan hjælpe jer, så vil det være en god idé, at du snakker med dem om de ting, der sker derhjemme...

BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at underrette din kommunen om det, din far udsætter jer børn for derhjemme. Hvis vi skal hjælpe dig med det, så skal du kontakte os på 116111, det kan være telefon, sms eller logge på Chatten, og snakke med os om det. Vi vil også meget gerne snakke om andre ting end at underrette, du er meget velkommen.

Det med at miste din far, hvis du underretter, behøver absolut ikke at ske. Hvis man underretter kommunen, så har kommunen pligt til at gøre noget for at hjælpe familien og de børn der er i familien. Det kan fx være en familierådgiver, som kommer ud til jer, for at finde ud af, hvordan kommunen kan hjælpe jer bedst muligt. Kommunerne vil først og fremmest arbejde på, at få familien til at trives bedst muligt, det kan fx være med rådgivning i familien. Ligesom der i alle kommuner er mulighed for at få gratis og anonym rådgivning, som barn, ung og som familie.

Der er også andre steder man kan få hjælp, det kan fx være hos www.dialogmodvold.dk , som er en gratis rådgivning og hjælp til voksne som bruger vold (fysisk og psykisk vold) og deres familier. Man kan ringe ind på 35301717, og få en snak - helt anonymt. Måske er det hjælpsomt for dig at kigge på deres rådgivning og få en snak med dem? De er der i hvert fald for at hjælpe.

Mon det jeg skriver til dig, gør det nemmere for dig, at tage et valg? Jeg håber i hvert fald, at du gør noget for at få hjælp til din familie, og den omsorg og bekymringer, du har for dine søskende, synes jeg vil være god at lytte til og følge op på. Men, det er jo dig, der skal vælge det, du tænker er bedst at gøre - og du er allerede godt på vej.

Mange kram og håb for det bedste

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.