Brev
Hvad skal jeg gøre!?
Hej!
Jeg en pige og jeg fandt ud af at på min mobil, at min far havde nogen porno sider frem,
Og noget hvor man kunne leje nogen voksne damer!?
Hvad skal jeg gøre?
Skal jeg sige det til min mor? Hvad hvis hun var med i det?
Eller hvis hun ikke ved at han vil måske besøge en om hun så slår op!?
Ved ikke hvad jeg skal gøre!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit modige brev. Hvor er det fint, at du skriver til brevkassen for at få hjælp.  Du fortæller, at du har fundet ud af, at din far har pornosider på en mobil, men jeg er lidt i tvivl om, om det er på din mobil eller på din fars mobil?
Jeg kan godt forstå, at du er blevet utryg ved at finde de hjemmesider, og det er helt forståeligt, at det har sat en masse tanker i gang hos dig - særligt hvis det er foregået på din mobiltelefon.
Jeg tænker samtidig, at det faktisk ofte sker, at voksne – både mænd og kvinder – kigger på pornosider. Men det er helt forståeligt, at det kan være overvældende for dig at opdage, så jeg kan rigtig godt forstå, hvis det er svært og ubehageligt. Det er heller ikke i orden, hvis det er foregået på din telefon.
Måske kunne du skrive et brev til din far, hvori du fortæller ham, at du har set disse sider, og at det ikke er noget, du har lyst til at se igen – slet ikke på din mobiltelefon. Det er ikke en rar situation for dig at være i, og det har påvirket dig meget. Jeg synes også godt, at du kan skrive til ham, at det bekymrer dig i forhold til din mor.
Måske kunne det være en idé at give brevet til ham, når du ikke er der. Du kan måske tage over til en veninde eller cykle en tur imens, hvis du synes, det er ubehageligt at være der. Mon brevet kan være en god måde at få sagt de lidt svære ting på – uden at det bliver alt for direkte for dig?
Hvis du føler det er lettere, så kan du jo også vise ham dit brev til brevkassen sammen med mit svar. Måske kan det være en slags ekstra støtte for dig, og en hjælp til at få startet samtalen. Du kan evt. hente lidt støtte i forhold til at skrive brevet her:
Det virker som om, at du har gjort dig mange tanker, og at det fylder en hel del hos dig lige nu. Jeg tænker derfor, at det kunne være rigtig godt for dig at få det sagt, så du ikke skal bekymre dig mere om det.
Det er ofte sådan, at når noget er svært eller bekymrende, så har det det med at komme til at fylde for meget. Derfor er det vigtigt at få sat ord på alt det svære og at få sagt det højt til nogen, så der kan komme lidt ro på tankerne igen.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale lidt mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt at kontakte os, og vi har åbent alle dage fra kl. 11-23.
De kærligste hilsener fra BørneTelefonen