Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det lyder som om, at din mor kæmper rigtig meget for at få alting til at hænge sammen.

Men det bekymrer mig faktisk lidt, at hun ikke er så meget hjemme hos jer. I sådanne tider har alle brug for støtte og omsorg – også jer! Derfor forstår jeg også godt, at du har svært ved at vide, hvordan du kan hjælpe hende. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.

Corona virussen har betydet, at rigtig mange lever andre liv, end de plejer. Nogle arbejder slet ikke, mens andre arbejder rigtig meget. På en måde er samfundet gået i stå for nogle, mens det kører for fuld smadder for andre. Derfor er det også svært at vide, hvad der vil ske, når det hele er overstået.

Jeg kan sagtens forstå, at du er bekymret for, om din mor mister sit arbejde, hvis fremtiden byder på fyringer. Men det er nemt at komme til at bruge for mange kræfter på at bekymre sig. Ingen kan vide, om de vil miste deres arbejde. Heldigvis kan mennesker, der mister sit arbejde få hjælp.

Du er en enormt omsorgsfuld datter, og jeg tror, at du allerede hjælper og støtter din mor rigtig meget. Jeg fornemmer på dit brev, at du taler en del med din mor om de svære ting.

Dog forstår jeg godt, at hendes bekymringer kan komme til at fylder rigtig meget for dig også. Selvom det sikkert er rigtig rart for din mor, at dele tingene med dig, så tror jeg faktisk at det efterlader dig, men et ansvar, som du ikke kan løfte. Som du skriver, så har du ikke penge eller job, og derfor er det også svært for dig at løse den situation du står i. Men det skal du heller ikke. Det er din mors ansvar.

Faktisk er der rigtig mange børn og unge, der skriver, at de har samme bekymringer som dig. Derfor ved jeg også, at det kan være rigtig svært at se sine forældre kæmpe og være kede af det. Præcis som du beskriver.

Det lyder som om, at din mor også ved det. Måske det er derfor, at hun undskylder for at dele bekymringerne med dig. Det lyder som om, at din mor bare gerne vil have, at I alle sammen har det godt. Derfor tror jeg også, at det er vigtigt, at hun ved, hvor meget dine bekymringer fylder for dig. Hvor meget du ønsker, at hun er glad.

Jeg kunne forestille mig, at hun ikke ønsker, at du er så bekymret for hende. Det lyder jo faktisk som om, at din mor har nogenlunde styr på den økonomiske situation lige nu. Hun arbejder hårdt og viser dem, at hun er værd at beholde. Jeg kunne forestille mig, at det er noget hendes chefer lægger mærke til. De fleste vil jo gerne have ansatte, der arbejder godt.

Derfor tror jeg også, at det er vigtigt, at I taler om, hvordan du har det. Hvad tænker du? Du kan eventuelt vise hende dit brev og mit svar. Så kan I måske tale ud fra det?

Det kunne også være en god idé, at I talte om noget hyggeligt, I kunne lave sammen.

Måske du tænker, at det er et fjollet råd, fordi det måske ikke løser de økonomiske problemer. Men faktisk tænker jeg, at I har nogle bekymringer, der fylder virkelig meget for jer begge to. Det er faktisk også et problem, der er værd at løse. For man kan have alle penge i verden, og stadig ikke opleve den kærlighed og det tætte bånd som I to har til hinanden.

Derfor tror jeg også, at det kunne være en god idé, hvis I lavede noget sammen, som bare er hyggeligt. Hvad tænker du om det? Jeg ved godt, at I ikke har så meget tid sammen, fordi din mor arbejder. Jeg kunne også forestille mig, at hun sikkert er meget træt, når hun kommer hjem. Men måske I kan finde en time, hvor I bare er sammen.

I kan beslutte, at det er en ‘bekymringsfri’ time. Dvs. at I ikke må tale om det, som bekymrer jer, men kun tale om det som gør jer glade og hygge jer sammen. Hvis din mor ikke har så meget overskud, kan du måske overveje, om du kan arrangere det. Hvad tænker du mon om det?

Jeg kunne faktisk også forestille mig, at din bror måske også er påvirket af det. Men måske han viser det på en anden måde. Det kan være, at han trækker sig eller bliver sur måske? Derfor tror jeg også, at det ville være en god idé, hvis din bror er med til jeres hygge tid. Hvis han altså har lyst. Har du mon mod på at inviterer ham med?

Det er også okay, hvis du har brug for en pause eller lave noget, som ikke drejer sig om din familie. Måske du har nogle venner eller familie, som du ikke ser pga. Corona, men som du måske kan ringe til eller gå en tur med? Det kan også være, at du kan dele nogle af dine bekymringer med dem. Jeg tænker ihvertfald, at det er vigtigt, at du også får talt om, at du er bekymret.

Jeg håber du kan bruge mit svar og mine råd. Jeg ved godt, at det ikke løser alle problemer. Men måske det vigtigste lige nu er at I har hinanden og sørger for at være sammen på en god måde. Det lyder som om, at din mor er meget stærk, og derfor kunne jeg forestille mig, at hun også nok skal finde ud af resten.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.