Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej, jeg er en pige på 13 år og har problemer med min far.
Min far er altid sur på mig og min storebror. Han råber, bander og giver ALTID stuearrest. Imens jeg skriver dette er jeg også lige kommet op og skændes med ham.. igen.
Jeg var sammen med min veninde og jeg kom hjem efter et lift. Jeg gik med det samme ind på mit værelse og begyndte at rydde op. Da min far så kommer råber jeg “hej” ud af min dør. Han går hen til mig og skælder mig ud for at have glemt min nøgle et sted.
Jeg kan godt forstå at han bliver sur, men han giver mig ALDRIG en chance til at forklare. Nøglen ligger nemlig i en fritids klub nede i min skuffe som andre ikke kan komme ned i. Det er hvad jeg ville ha’ sagt, og det er også sandt.
Efter han har råbt og bandet i årevis går han ind i sit værelse. Jeg sidder på min seng ked, derefter bestemte jeg at jeg ville skrive til ham hvordan jeg havde det. Jeg skrev at jeg hver aften var ked på grund af vores skænderier. Og det var der jeg vidste jeg aldrig skulle ha’ sendt den besked. Han løb hen til mit værelse og åbnede døren ekstremt hårdt. Han råbte “Hvis du ikke vil være her mere så tag hen til din mor, din son-of-a-bitch, jeg vil alligevel ikke have dig i mit hus, så gå med dig”.
På det her tidspunkt kom jeg i tanke om at skrive et brev til børnetelefonen. Og det er nu, jeg sidder her mere ked end nogensinde i mit liv og skriver. Jeg håber jeg kan få hjælp til den sag jeg er i. Jeg vil ikke væk fra min far men jeg vil bare have at han ikke skal være sådan, råbe, bande og give stuearrest HVER aften.
Hvad skal jeg gøre, det er mit spørgsmål som jeg håber i kan give mig et godt svar på.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at det påvirker dig rigtig meget derhjemme, når din far hurtigt bliver sur. Og jeg tror faktisk, at det påvirker jer alle sammen. Jeg tror nemlig også det påvirker din storebror – måske på samme måde som dig. Men samtidig tror jeg også, at det påvirker din far. Jeg tror nemlig, at jeres far nok ville ønske, at han kunne lade være med at blive så sur. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvordan I alle kan få det bedre.
Når man bliver skældt rigtig meget ud, kan man godt komme til at tænke, at man selv har lavet noget galt, siden den anden er blevet så sur. Har du nogle gange tænkt sådan? Jeg synes bestemt ikke, du har lavet noget galt. Du virker som en ganske fornuftig pige, der både er god til at passe på dine ting og forsøger at behandle andre godt. Og du har faktisk gjort et rigtig fint forsøg på at få snakket med ham ved at sende beskeden til ham. Jeg synes, du skal fortsætte med at være præcis den, du er.
Det er ikke din skyld, når din far bliver sur. Og jeg tror ikke, der er noget, du kunne have gjort anderledes, så han ikke var blevet sur. Jeg tror også, at når din far bliver sur, er det noget, der sker inde i ham selv. Og måske har han svært ved at styre sit temperament, så han kommer til at sige og gøre nogle ting, som han bagefter får det dårligt over? Jeg kan forestille mig, at din far rigtig gerne ville lade være med at blive sur. Jeg tror bare, at han har brug for noget hjælp fra nogle andre voksne til at blive mere glad og mindre sur.
Er der nogle af de voksne på skolen, der ved, at din far godt kan blive sur? Hvis ikke, synes jeg du skal overveje at fortælle det – fx til en af dine lærere. Læreren kan nemlig så både være der for dig, hvis du hurtigere bliver sur eller ked af det, mens du er i skolen. Men læreren kan også hjælpe dig med at få snakket med din far – så I alle kan få det bedre med hinanden derhjemme.
Og måske kan læreren kontakte nogen på kommunen, der kan hjælpe din far med ikke at blive så sur. Det kan være en rådgiver fra børne- og familie rådgivningen.
Det kan også være, at din far ville have mod på at få hjælp fra Dialog mod vold  Han kan ringe ind og få en snak, og høre om det kunne hjælpe ham?
Nogle gange kan det være svært at få fortalt om nogle ting, der påvirker en. Så kunne du måske overveje at skrive et brev til din lærer? Eller måske vise læreren dit brev her til brevkassen – måske sammen med mit svar?
Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste fremover. Og jeg håber, du har fået lyst til at overveje og måske afprøve nogle af mine idéer. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen