Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at det påvirker dig rigtig meget derhjemme, når din far hurtigt bliver sur. Og jeg tror faktisk, at det påvirker jer alle sammen. Jeg tror nemlig også det påvirker din storebror – måske på samme måde som dig. Men samtidig tror jeg også, at det påvirker din far. Jeg tror nemlig, at jeres far nok ville ønske, at han kunne lade være med at blive så sur. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvordan I alle kan få det bedre.

Når man bliver skældt rigtig meget ud, kan man godt komme til at tænke, at man selv har lavet noget galt, siden den anden er blevet så sur. Har du nogle gange tænkt sådan? Jeg synes bestemt ikke, du har lavet noget galt. Du virker som en ganske fornuftig pige, der både er god til at passe på dine ting og forsøger at behandle andre godt. Og du har faktisk gjort et rigtig fint forsøg på at få snakket med ham ved at sende beskeden til ham. Jeg synes, du skal fortsætte med at være præcis den, du er.

Det er ikke din skyld, når din far bliver sur. Og jeg tror ikke, der er noget, du kunne have gjort anderledes, så han ikke var blevet sur. Jeg tror også, at når din far bliver sur, er det noget, der sker inde i ham selv. Og måske har han svært ved at styre sit temperament, så han kommer til at sige og gøre nogle ting, som han bagefter får det dårligt over? Jeg kan forestille mig, at din far rigtig gerne ville lade være med at blive sur. Jeg tror bare, at han har brug for noget hjælp fra nogle andre voksne til at blive mere glad og mindre sur.

Er der nogle af de voksne på skolen, der ved, at din far godt kan blive sur? Hvis ikke, synes jeg du skal overveje at fortælle det – fx til en af dine lærere. Læreren kan nemlig så både være der for dig, hvis du hurtigere bliver sur eller ked af det, mens du er i skolen. Men læreren kan også hjælpe dig med at få snakket med din far – så I alle kan få det bedre med hinanden derhjemme.

Og måske kan læreren kontakte nogen på kommunen, der kan hjælpe din far med ikke at blive så sur. Det kan være en rådgiver fra børne- og familie rådgivningen.

Det kan også være, at din far ville have mod på at få hjælp fra Dialog mod vold  Han kan ringe ind og få en snak, og høre om det kunne hjælpe ham?

Nogle gange kan det være svært at få fortalt om nogle ting, der påvirker en. Så kunne du måske overveje at skrive et brev til din lærer? Eller måske vise læreren dit brev her til brevkassen – måske sammen med mit svar?

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste fremover. Og jeg håber, du har fået lyst til at overveje og måske afprøve nogle af mine idéer. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.