Hvad skal jeg gøre?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Hvor har du beskrevet din situation flot, og sikke nogle gode tanker du har gjort dig. Jeg kan godt se, at du har forsøgt at tale med din mor om de ting, som du føler, er uretfærdige.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, det lyder ikke som en rar situation at stå i.

Jeg kommer til at tænke på om din mor mangler penge, siden hun forventer, at du skal købe møbler, og siden hun er hurtig til at give dit tøj videre, når du køber nyt?

Jeg ved, at mange unge, når de får job, begynder at hjælpe til derhjemme med at betale lidt forskelligt som for eksempel eget forbrug af tøj. Det kan også godt give mening, at man hjælper lidt til, hvis ens forældre ikke har så mange penge.

At du tjener penge, kan godt betyde, at din mor får færre penge. Har I mon talt om det derhjemme?

Når det så er sagt, så synes jeg bestemt ikke det lyder rart, at du bliver kaldt øgenavne. Det virker også som om, at det gør dig utilpas, når din mor taler om efterskole. Er det mon rigtigt forstået?

Hvis du bliver ked af det, når din mor taler om efterskole, så vil jeg foreslå, at du siger det til hende. Du kan for eksempel sige: “Det gør mig ked af det, at du taler om efterskole, og at jeg skal lære at klare mig selv.”

Du fortæller, at det hele startede for et halvt års tid siden. Skete der noget i din mors liv omkring det tidspunkt, som kunne være årsagen til at hun pludselig reagerer sådan?

Det kan være ting som at miste sit arbejde, blive single, have stress, eller andet som kan påvirke hendes humør?

Det jeg tænker på her, er om der ligger en årsag bag, som man kunne tale med hende om. Måske kunne det være godt for dig, hvis hun ville fortælle dig om, hvorfor hun måske føler sig presset? Det kan jo være, at det ikke handler om dig.

Ville du kunne snakke med hende om det? Spørger hende om hun er okay, fordi du har været bekymret for hende i flere måneder nu.

Ved at snakke med din mor, finder du måske ud af hvor hendes udfordringer ligger. Så er det nemmere at hjælpe, og nemmere at vide hvor man kan finde hjælp.

Måske kan du også give din mor nummeret til ForældreTelefonen, som er 35555557. Hun kan også læse mere her: ForældreTelefonen.

Jeg vil foreslå, at du siger til din mor, at du gerne vil tale med hende på et tidspunkt, hvor I begge har god tid. Hvis det er svært for dig at få startet samtalen, så kan du også skrive et brev til hende. Du kan måske bruge vores side: Guide: skriv det til nogen.

Hvis det stadig er meget svært at tale med din mor, så vil jeg foreslå, at du taler med en anden voksen. Det kunne for eksempel være en lærer.

Du er også meget velkommen til at ringe eller smse til BørneTelefonen, hvis du får brug for at tale med os igen.

Jeg håber, at du finder en vej til at få det bedre med din mor igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.