Brev
Hvad skal jeg gøre!”
Hvad gøre jeg hvis min mor hader mig vildt meget og hun ikke vil hav mig nogen steder hen og siger tit til mig gå din vej jeg hader dig!!!” Og prøver nærmest på at gøre mig vildt ked af det!!”… Alt det jeg gøre er bare forkert i hendes øjne!!”
Og vi har også lige været på Krisecenter!” Og så siger min mor at hun hadder manden og aldrig vil se ham igen!!! Men når vi så for en ny bolig!! Kommer manden på besøg værd weekend!!” Jeg har oplevet for meget og ingen vil snakke med mig om det!! Jeg er træt af livet og har nærmest lyst til at begå selvmord!!””
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år Jeg synes, at du har fuldstændig ret i, at du har oplevet for meget, og jeg kan godt forstå, at du beder om hjælp. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at din mor er en meget presset og frustreret mor i øjeblikket, og at hun derfor ikke har det overskud, der skal til, for at du får, hvad du har brug for. Det er ikke godt for dig som barn, og det er heller ikke i orden, at du ved, at den mand, din mor er flygtet fra, vil komme tilbage i familien. Derfor har du ret i, at du må snakke med nogen, der kan hjælpe dig. Selv om din mor ikke vil have dig nogen steder hen, har du som barn ret til at få hjælp. Jeg kan ikke helt læse ud af dit brev, om I stadig er på krisecenter, eller om I har fundet en ny bolig. Men hvis I stadig er på krisecenter, er der personale, der ikke kun skal snakke med de voksne, men også kan snakke med børnene om deres situation, og som skal hjælpe børn som dig.  Mon du har prøvet det? Hvis du går på en skole, hvor du har tillid til en lærer eller en pædagog, kan du også betro dig til ham/hende. Lærere og pædagoger skal også hjælpe børn som dig, der ikke har det godt i deres familie. Børns Vilkår kan også hjælpe dig med en bisidder. Det er en person, der kan støtte dig og hjælpe dig, når der skal være møder med kommunen eller med  andre. Det er nemlig en sagsbehandler i kommunen, der skal finde ud af, hvordan du bedst kan blive hjulpet. Hvis du gerne vil have en bisidder, skal du ringe til 3555 5559 og bede om at snakke med en bisidder. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om det - så kan rådgiveren få en bisidder til at ringe dig op. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.