Brev
Hvad skal jeg gøre?
Kære børnetelefon.
Mine forældre blev skilt for godt 3 år siden. Jeg bor hos min mor og hendes vildt irreterne kæreste.
Min far og jeg er ikke specielt tætte, siden at jeg valgte for et lille års tid siden at skifte adresse til min mor. Jeg ser ikke serlig tit min far og jeg kan ikke være sammen med ham lang tid af gangen.
Min mors kæreste har ændret min mor, hun er meget anderledes. jeg kan ikke snakke med hende som før.
Min mors kæreste er evig og altid sur på mig, han leder bogstaveligt talt altid noget at give mig skylden for. 90% at gangene det det enten små ting som en stol der sku stå bestemt ellers er han selv skyld i det.
Jeg har aldrig først ham sige undskyld, selvom jeg har brudt helt sammen efter nogen han var skyld i. Hun er altid på hans side, uden at høre min vinkel.
Jeg har prøvet at snakke med dem og hvordan jeg føler, men nej altid min fejl jeg gør alt forkert.
Jeg hader ham virkelig og ser ikke hvad min mor ser i ham. Hver gang jeg kommer hjem og ind af døren er jeg bange. Jeg gør alt forkert. Jeg høre ikke til nogen steder.
hvis jeg ku, havde jeg taget bilen og kørt langt væk på den anden side af kloden. Jeg kan ikke snakke med dem om det, for så er det min skyld.
Jeg vil meget gerne væk på efterskole eller bare ud fra det hus. Jeg vil bare gerne væk. Men min mor har ikke råd til efterskole lige nu og hvor skulle jeg tag hen?
Jeg kan ikke klare det mere.
Hvad skal jeg gøre
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det er trist at høre, at du ikke har det godt derhjemme. Lige nu har du bare lyst til at rejse langt væk fra dit hjem, og du føler, at du ikke hører til nogen steder. Det lyder ikke rart at være dig.
Du har prøvet at tale med din mor og hendes kæreste om dine problemer. Det lyder ikke, som om de er så gode til at lytte til dig, for du oplever, at alt bliver vendt mod dig selv. Og så står du der igen, og får skyld for alle problemerne. Og så har du ikke fået løst konflikterne.
Du skriver, at din mor ikke har råd til efterskole. Derfor må du nok se i øjnene, at du må blive ved med at bo hjemme hos din mor, da det ikke lyder som om din far er en mulighed.
Men det kan også godt være, at jeres konflikter derhjemme kan løses, så det bliver rarere for jer alle tre at være der. Når jeg skriver jer alle tre, er det fordi, jeg er ret sikker på, at det ikke kun er dig, der lider under den dårlige stemning, men at din mor og hendes kæreste også gør det. Derfor burde I alle tre være interesserede i at få det løst.
Når sådanne konflikter går i hårdknude, kan det tit være en hjælp, hvis der kommer en tredjepart med til at tale om det. Det kan have stor virkning på konflikten og løse op for mange ting.
Jeg vil foreslå, at du viser dit brev og mit svar til din mor, så I kan snakke om, hvem der evt kan hjælpe jer. Måske kender I en person, der er god til at lytte, og som I alle har tillid til. Måske har du en lærer, der gerne vil hjælpe jer, eller måske er der en socialrådgiver ansat på skolen, der kan hjælpe jer. Det kan også være, at kommunens familieafdeling vil hjælpe jer.
Hvis du har brug for at snakke videre med en rådgiver om dit problem eller mit forslag, er du altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen