Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Det er trist at høre, at du ikke har det godt derhjemme. Lige nu har du bare lyst til at rejse langt væk fra dit hjem, og du føler, at du ikke hører til nogen steder. Det lyder ikke rart at være dig.

Du har prøvet at tale med din mor og hendes kæreste om dine problemer. Det lyder ikke, som om de er så gode til at lytte til dig, for du oplever, at alt bliver vendt mod dig selv. Og så står du der igen, og får skyld for alle problemerne. Og så har du ikke fået løst konflikterne.

Du skriver, at din mor ikke har råd til efterskole. Derfor må du nok se i øjnene, at du må blive ved med at bo hjemme hos din mor, da det ikke lyder som om din far er en mulighed.

Men det kan også godt være, at jeres konflikter derhjemme kan løses, så det bliver rarere for jer alle tre at være der. Når jeg skriver jer alle tre, er det fordi, jeg er ret sikker på, at det ikke kun er dig, der lider under den dårlige stemning, men at din mor og hendes kæreste også gør det. Derfor burde I alle tre være interesserede i at få det løst.

Når sådanne konflikter går i hårdknude, kan det tit være en hjælp, hvis der kommer en tredjepart med til at tale om det. Det kan have stor virkning på konflikten og løse op for mange ting.

Jeg vil foreslå, at du viser dit brev og mit svar til din mor, så I kan snakke om, hvem der evt kan hjælpe jer. Måske kender I en person, der er god til at lytte, og som I alle har tillid til. Måske har du en lærer, der gerne vil hjælpe jer, eller måske er der en socialrådgiver ansat på skolen, der kan hjælpe jer. Det kan også være, at kommunens familieafdeling vil hjælpe jer.

Hvis du har brug for at snakke videre med en rådgiver om dit problem eller mit forslag, er du altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier