Brev
Hvad skal jeg gøre?
Jeg er en 17 årig pige
som bor hos min mor men ikke kan med hendes kæreste.
Jeg har aldrig haft kunne lide min mors kæreste, og er til sidst ved at få nok af ham efter nogle år.
Jeg skændes alt for tit med ham
han blander sig konstant i mine ting og mine søskendes og prøver at opdrage på os og tror han kan tage min fars plads.
Jeg kunne utroligt godt tænke mig at flytte i lejlighed eller noget ligende, men er i gang med min 10’ende klasse så har ikke råd til det
så vil høre om der ville være andre muligheder?:-)
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du søger svar i forhold til muligheden for at flytte hjemmefra. Selvom det i den grad handler om din mor og hendes kæreste, bliver jeg nysgerrig på, om din mor mon ved at du går med disse overvejelser?
Indtil du fylder 18 år, har din mor forsørgelsespligt over dig. Men hvis du vælger at flytte hjemmefra, er der ikke fastsat et egentligt beløb, så du skal derfor tale med hende om hun vil støtte dig økonomisk.
Ellers vil jeg råde dig til, at tage kontakt til kommunen, de vil kunne fortælle dig helt konkret om deres muligheder for at tildele en ungdomsbolig, hybel eller lign. Kommunen forholder sig alene til din personlige situation, og vurderer ud fra denne om de kan hjælpe dig. Kommunen har også muligheder for at hjælpe dig økonomisk, men dette kan de svare helt konkret på, hvis du kontakter f.eks. en ungerådgivning.
Nu ved jeg jo ikke hvornår du fylder 18 år. Men når du fylder 18 år, er der andre forsørgelsesmuligheder. Hvis du er under uddannelse kan du ansøge om at få SU. Du overvejer måske at tage et job og dermed få udbetalt en løn. Eller du kan få kontanthjælp hvis andre forhold gør at du ikke er i stand til at tage en uddannelse eller et job.
Forskellige ejendomsselskaber udbyder også ungdomsboliger eller 1-værelses lejligheder. Disse kræver som oftest at du har skrevet dig op på en venteliste hos dem. Måske kunne du undersøge muligheden for dette, således at du hurtigt kan flytte hjemmefra når du fylder 18 år og har råd til det.
Jeg håber, at jeg har kunnet give dig lidt at gå videre med. Hvis du alligevel skulle have flere spørgsmål eller ønsker et mere uddybende svar, er du velkommen til at kontakte BørneTelefonen: 116111.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen