Hvad skal jeg gøre?

Hej bb.

Jeg er en pige på 16 år som er gravid.

Jeg er sammen fra Spanien, vi mødtes da han var i Frankrig (hvor jeg bor), vi blev kærester og nu er jeg så gravid.

jeg vil gerne have et barn, min kæreste er 19 og han vil gerne flytte til frankrig så vi kan vi sammen når jeg får barnet.
Men jeg er så bange for hvad mind forældre vil tænke for de ved det ikke endu, jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal sige det. Jeg tror de vil opdage det snart for jeg er allerede 23 uger.

Hvordan kan jeg fortælle det til mind forældre????

Hilsen J

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år

Jeg kan godt forstå, du gerne vil fortælle dine forældre det, og at du er nervøs for hvordan de skal reagerer. Dét at få et barn er en stor livsomvæltende begivenhed, og noget man ikke skal stå med alene, i så ung en alder. Selvom du får forældremyndigheden over dit barn, har dine forældre stadig forældremyndigheden over dig indtil du er 18. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt de bliver involverede, så du kan få hjælp og støtte af dem.
Først og fremmest er det vigtigt du fortæller dem det en dag, hvor du ved de har tid. Måske kan du gøre det inden eller efter aftensmad eller en weekenddag, hvor I har tid til at tale sammen. For nogen unge er det også en idé at skrive det, det kan være et brev, sms eller andet skriftlig medie. Det kan gøre det nemmere at få fortalt og giver dine forældre mulighed for at forstå, det du skriver. De bliver nok overraskede og derfor kan du også skrive om det i fx et brev, og samtidig også skrive om, hvad du håber på at de vil støtte dig i den situation, du står i.
Hvis du vælger at snakke med den, kan du måske starte med at sige, at du har noget vigtigt du gerne vil fortælle, og du håber at de vil hjælpe dig og bakke dig op. Du kan selv forberede dig på, at de bliver overraskede og reagerer, de stiller muligvis mange kritiske spørgsmål til hvilke overvejelser du har gjort dig. De vil måske spørge ind til dine overvejelser om at skulle have et barn, og ind til det ansvar det fører med sig. For det at blive mor eller far er en hel ny identitet og det kræver tilvænning.
Du kan derfor starte med også at sige, at du gerne vil have lov til at fortælle færdig,inden de deler deres meninger og holdninger omkring dette.

Hvis du inden eller efter kunne have brug for at tale med nogen andre om det, kan du selvom du bor i Frankrig ringe eller chatte med mødrehjælpen i Danmark. Du kan også læse meget på deres hjemmeside på https://moedrehjaelpen.dk/ de har stor erfaring i at tale med unge.

Du er også velkommen til at ringe eller skrive med os på 116111

Mange tanker til dig

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)