Hvad skal jeg gøre?

Hej BB,

jeg er en pige på 15 år.

mit problem er at jeg er plejebarn

jeg bor med mine plejeforældre, min rigtige bror og nu bor der 2 nye plejebørn,

jeg vil ikke have at de bor her mere, dengang de kom her op ville de bestemme alt og det vil de stadig

kan ikke have dem når de vil bestemme alt, de braser ind på mit værelse som om det var deres eget,

har snakket med min plejemor om det men hun gør intet ved det,

jeg skal på efterskole her til august det glæder jeg mig til men ingen giver det opmærksomhed,

er så træt af at de bor her, men ved ikke hvad jeg skal gøre,

jeg har prøvet og stikke af for at få opmærksomhed men min plejemor var pisse ligeglad…..

Please hjælp hvad skal jeg gøre????? 🙁

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det lyder rigtig spændende, at du skal på efterskole næste år. Jeg ved fra mange, at det er en oplevelse, som man husker resten af livet, så du kan godt glæde dig!

Når man er ung, har man brug for privatliv. Selvom man bor sammen, er det vigtigt, at man respekterer hinanden. Fx at man banker på, før man går ind på andres værelser. Det lader til, at dine plejesøskende skal lære det, for du har faktisk ret til et privatliv.

Du skriver, at du har talt med din plejemor om det. Desværre uden at tingene er blevet anderledes. Derfor tænker jeg på, om du mon har mod til at prøve at tale med hende igen? Fx ved at skrive et brev. Nogle gange virker det mere ”alvorligt”, når man skriver det ned. På den måde ved man også, at man får sagt alt det, man gerne vil. Og på den måde vil hun måske også forstå, at det virkelig er noget, hun skal gøre noget ved. Mon det kunne være en ide?

Det kan også være, at det kunne være en hjælp, hvis du fortalte det til en anden voksen. Fx en ven af familien eller måske en anden voksen, du selv har i tankerne. Den person kunne så hjælpe dig med at få en snak med din plejemor.

Som du sikkert også selv ved, så hjælper det ikke at stikke af. Det giver ofte kun en negativ (og kort) opmærksomhed - og det er jo noget, der skal laves om. Derfor er mit råd, at du prøver at få din plejemor til at forstå, at det er vigtigt for dig.

Hvis du vælger at skrive et brev, kan du jo prøve at komme med nogle ideer til noget, du gerne vil have lavet om. Fx reglen med, at man skal banke på. Hvis de andre ikke kan finde ud af det, kan det være, at det vil være rart med en nøgle - men de fleste burde kunne lære at banke på!

Du kan også foreslå ”taletid”, hvor man snakker sammen på et bestemt tidspunkt, fx med en kop te. På den måde kan I øve jer på at blive bedre til at give hinanden opmærksomhed i familien. Måske kunne du foreslå din plejemor det? Det kunne jo evt. bare være jer to? Fx når du kommer hjem på weekend fra efterskolen.

Jeg håber, du har fået mod til at tale med din plejemor. Og så håber jeg, at du får et fantastisk år på efterskolen. Husk, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.