Brev
Hvad skal jeg dog gøre?
Jeg har en far som som kan være remlig streng men jeg har bare den her følse om at det han gør er forkert. Jeg er nu 16 og jeg må ikke få sociale medier eller have kontakt til folk online gælder også Oline spil.jeg har prøvet at snakke med ham om det man hans svar ender altid med “jeg er jeres far og der skal ikke stilles spørgsmål på hvad mine regler i det her hus er” jeg har også prøvet at få hjælp ved andre voksne men han bliver bare mega sur og spørge hvad fanden det raver andre. Han har et stort problem med min mor for hun har ADHD men at behandler hende som et barn hun må ikke komme ud med venner eller gå fred fra de 4 børn hun nu har. Han kan altid forlade huset når han har lyst men det kan vi andre ikke. Jeg kommer aldrig ud med mine venner for det må jeg heller ikke. Min far kan hade us alle så grime ting nogle gange det er ved at gøre mig og de andre syge. Han behandler us bare generelt ikke godt. Der var en gang hvor jeg hade et skenderi med ham hvor jeg løste mig selv inde på badeværelset men han slog bar lige pludselig døren up on robte mig ned i hovedet som altid. Jeg er så træt af at leve sådan her men min mor vil ikke forlade ham.. Hvad skal jeg gøre?? 😖
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit vigtige brev, som beskriver, hvordan det er at bo i jeres familie.
Jeg tænker, at du viser stort ansvar for dig selv og din familie ved at skrive herind til brevkassen. Jeg kan se, at du tænker meget på, hvordan din mor og jer søskende kan få det bedre. Lige nu virker det som om, at din far ikke rigtigt ved, hvordan han kan give sin familie de bedste betingelser for at udvikle sig og trives. Derfor tænker jeg, at I skal have hjælp.
Jeg vil derfor foreslå dig at tale med en voksen fra BørneTelefonen (en bisidder). Det er dig, der bestemmer, hvad I skal tale om. Du kan også til enhver tid stoppe samtalen, hvis du fortryder. Du kan her se, hvordan man kan tale med en bisidder, der jo har overblik over dine muligheder og rettigheder Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Det lyder som om, at jeres familie nok har brug for en form for hjælp fra andre voksne. Det er jo ret tydeligt – ud fra det du skriver – at du (og sikkert også dine søskende) bliver ramt af utryghed og savner de muligheder for kontakt til jævnaldrende, som andre unge har.
Jeg ved jo ikke, om du har en god lærer, som du kan tale med? Tit kan en lærer forstå mange ting, hvis man kan få ‘hul igennem’ til læreren. Læreren kender jo sandsynligvis lidt til din familie og kan vise sig at blive en god hjælp og allieret. Der er en sandsynlighed for, at han eller hun kan hjælpe dig med at tale med dine forældre og foreslå ændringer, som du og dine søskende har behov for.
Jeg håber virkelig, at du vil bruge BørneTelefonens bisidder  – eller ringe på tlf. 116 111 og tale med en af de andre gode rådgivere, som tager telefonen døgnet rundt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen