Hvad skal jeg dog gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Tak for dit vigtige brev, som beskriver, hvordan det er at bo i jeres familie.

Jeg tænker, at du viser stort ansvar for dig selv og din familie ved at skrive herind til brevkassen. Jeg kan se, at du tænker meget på, hvordan din mor og jer søskende kan få det bedre. Lige nu virker det som om, at din far ikke rigtigt ved, hvordan han kan give sin familie de bedste betingelser for at udvikle sig og trives. Derfor tænker jeg, at I skal have hjælp.

Jeg vil derfor foreslå dig at tale med en voksen fra BørneTelefonen (en bisidder). Det er dig, der bestemmer, hvad I skal tale om. Du kan også til enhver tid stoppe samtalen, hvis du fortryder. Du kan her se, hvordan man kan tale med en bisidder, der jo har overblik over dine muligheder og rettigheder Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Det lyder som om, at jeres familie nok har brug for en form for hjælp fra andre voksne. Det er jo ret tydeligt – ud fra det du skriver – at du (og sikkert også dine søskende) bliver ramt af utryghed og savner de muligheder for kontakt til jævnaldrende, som andre unge har.

Jeg ved jo ikke, om du har en god lærer, som du kan tale med? Tit kan en lærer forstå mange ting, hvis man kan få ‘hul igennem’ til læreren. Læreren kender jo sandsynligvis lidt til din familie og kan vise sig at blive en god hjælp og allieret. Der er en sandsynlighed for, at han eller hun kan hjælpe dig med at tale med dine forældre og foreslå ændringer, som du og dine søskende har behov for.

Jeg håber virkelig, at du vil bruge BørneTelefonens bisidder  – eller ringe på tlf. 116 111 og tale med en af de andre gode rådgivere, som tager telefonen døgnet rundt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.