Hvad skal børnepengene dække?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg kan godt forstå, at det virker forvirrende. Når din far mener noget og din mor noget andet. Det ville være godt, hvis de to kunne blive enige eller måske lave et kompromis.

Det er en ungeydelse, som alle familier har ret til at få. Der er forskelle på, hvor meget man får udbetalt – det er ud fra dine forældres samlede indkomst, når de bor sammen.

Sådan står der i loven: Børnefamilieydelse en en ydelse, som staten betaler til alle børnefamilier i Danmark, som en hjælp til at dække nogle af de ekstra udgifter, der er forbundet med at være en børnefamilie. Ydelsen, der er skattefri, udbetales for alle børn under 18 år.

Så står der ikke helt konkret, hvad pengene skal bruges til, derfor er det op til hver familie, hvordan pengene bruges bedst. Dog har din mor ret i, at det er en ydelse som skal dække den ekstra omkostning, der er forbundet med at have et barn i huset. Du kan læse mere om unge ydelser her: Borger.dk – børne- og ungeydelse

Jeg tænker, at du eventuelt kan tage en snak med dine forældre igen, selvom jeg godt kan høre, at de har meget forskellige meninger om, hvad pengene skal bruges til. Hvis du fornemmer at der ikke er så mange penge til andet end regninger, så er det måske derfor, at din mor synes, at de skal gå til de ting. Men forældre har altså ansvar for at deres børn får omsorg, og det er også tøj, der passer til årstiden. Fx at man har vintertøj, så du ikke fryser. Det er også omsorg at sikre det.

Og så kan du måske snakke med nogle af dine venner, der har arbejde og spørge dem om de måske kan give nogle ideer til andre steder at søge arbejde. Måske arbejder de et sted, hvor de kan sige god for dig? Ellers kan det være, at du søge i de større supermarkeder. Her har du ofte mulighed for at søge via deres hjemmeside, men det er ofte bedst at møde op og aflevere ansøgningen i butikken, gerne til den, der står for ansættelser.  Bliv ved at søg og tjek evt. på nettet, hvordan man skriver en god ansøgning til et job – eller måske kan en af dine veninder hjælpe dig eller en lærer?

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.