Hvad må forældre bestemme?

OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.

Hej BB

Jeg har søgt lidt på internettet omkring, hvad forældre må bestemme. Jeg synes ikke at jeg kan få et præcist svar på det jeg leder efter, så jeg tænkte på om i kunne hjælpe?

Det drejer sig om om mine forældre må bestemme hvordan jeg ser ud. Jeg føler ikke at jeg kan være mig selv. Så jeg tænkte på hvor meget mine forældre må bestemme over mit udseende?
Jeg tænker på:
Hårfarve
Piercinger
Tøjstil
Makeup

Jeg håber virkelig i kan svare på mit spørgsmål, og evt. skrive nogle flere ting mine forældre må/ikke må bestemme.

Mvh

V

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej V på 14 år

Jeg fornemmer af dit brev, at du gerne vil have lov til, at se ud på andre måder end den, du får lov til. Det er mega frustrerende, at få nej'er der, hvor man bare gerne ville have forståelse. Desværre er der mange forældre som har glemt, hvordan det er, at være 14 år.

Når man er teenager, er man i gang med at finde ud af "hvem er jeg?" - og det gør de fleste ved, at eksperimentere med forskellige frisurer, tøjstile, politiske holdninger osv. Når man får lyst til at farve håret sort eller tage sin farfars gamle tøj - så er det som regel bare noget som skal afprøves. Så går der noget tid, så skal noget nyt afprøves. Alt dette for, at finde ud af hvem man er.

Det er nok dét, som dine forældre ikke helt kan huske? Eller måske er de nervøse for, at du vil fortryde nogle af de ting, du prøver af. En piercinger kan jo fx ikke gøres om. Den vil kunne ses som et lille ar resten af livet.

Jeg vil foreslå dig, at tale med dine forældre om, hvad du har lyst til og hvordan. Forklar dem, at du føler du bliver nødt til, at afprøve nogle ting, for at finde ud af hvad du kan lide. Vis dem evt. mit brev, og så kan I måske sammen finde nogle kompromisser.

Så længe du er under 18 år og bor hjemme, er det dine forældres opgave at passe på dig. Derfor kan der være gode grude til, at de ikke tillader alt. Og derfor kan de i sidste ende vælge at sige nej til dine ønsker. Fx kan det være, at de tænker, at noget af det, du gerne vil afprøve, kan være skadeligt for dit helbred. Både piercinger og skrap hårfarve kan jo have sundhedsskadelige bivirkninger.

Min erfaring er, at man kommer rigtig langt med dialog. Så forbered dig lidt inden snakken med dine forældre og tænk over, hvorfor det er vigtigt for dig at få lov. På den måde bliver det måske nemmere for dine forældre at "høre" hvad du rent faktisk siger.

Jeg vil ønske dig en god snak og håber, at I finder ud af noget sammen.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.