Hvad har jeg nu gjort forkert?

Hey BørneTelefonen, jeg har gået rundt og tænkt over, hvorfor det er, at min mor hele tiden skælder mig ud over de mindste og latterligste ting: måden at jeg vasker op på, ting der ikke må ligge lige præcis der, når jeg glemmer, at jeg ikke hjælper til nok (hvilket jeg gør) osv. vi kunne snakke i lange baner, desværre.
Det her er begyndt at påvirke mig endnu mere, for hverdag der går, faktisk… Jeg får altid “Hvad har jeg nu gjort forkert ? ” I hovedet. Jeg mig selv, er en meget sensitiv person, men efterhånden er jeg bare begyndt at lade det ske og sige undskyld konstant. Så nu har jeg fået en dårlig vane, hvor jeg siger undskyld nærmest hele tiden. Idet hun skælder mig ud, så har jeg heller ikke mulighed for, at sige noget tilbage – fordi så går hun helt i selvsving. Grundet dette er jeg begyndt at tro, at hun ikke rigtig kan lide mig ? Det lyder absurd, men det føles det som om. Plus har jeg det også svært i skolen, og lige siden jeg gik i folkeskolen, har jeg ikke fået nogen form hjælp fra hverken min far eller mor – dog kan jeg udtale mig, at min far er ordblind og min mor er to-sproget, så det er ikke for at bebrejd dem. Tjo, min mor har vel hjulpet mig med matematik en enkelt gang, men der skældte hun mig ud pga. jeg ikke forstod noget. Men alligevel, hvorfor så skælde mig ud hele tiden ? Det kan godt være, at hun er stresset for tiden, men det er slet ikke ensbetydning at det skal gå udover mig… Det såre mig virkelig. Jeg kan hverken konfronterer hende eller noget uden hun skal gøre sådan et stort nummer ud af det og blive sur. 🙁

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev og til en start er jeg imponeret over alle de stærke sider du har.

Du har gjort det rigtige ved at skrive til os. Du har en klog hjerne, som prøver at finde løsninger på de konflikter, du oplever lige nu. Du er som et sensitivt menneske god til at passe på dig selv. Det er en styrke som mange mennesker ikke har.

Det er meget modent af dig, at du ikke prøver at sige noget tilbage. Mennesker som er ophidsede hører ofte ikke hvad den anden siger.

Du prøver at løse konflikten ved at sige undskyld. Det virker ikke helt efter planen.

Det må være så frustrerende at din mor kommer til at lade sin stress gå ud over dig. Sådan skal det ikke være.

Når jeg læser dit brev bliver jeg faktisk lidt bekymret for dig. Det lyder som om, at du tager et kæmpe ansvar for dine forældres måde at være på. Men det er ikke dit ansvar, at der er en god stemning hjemme hos jer. Det er og vil altid være dine forældres.

Du har så mange stærke sider, Derfor tænker jeg også, at du har mange gode tanker om, hvad der er muligt at gøre og ikke gøre.

Jeg kender netop ikke dine forældre som du gør. Men jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl om hun kan lide dig, når du oplever at hun hele tiden skælder ud. Det lyder slet ikke rart.

Du kan overveje, om du vil skrive et brev eller mail til din mor. Giv det til hende, når hun er rolig og du har mod på det. Måske med en kop kaffe til.

Du kan måske fortælle hende, at du har brug for hendes hjælp til, at I kan få det bedre sammen. Jeg er som sagt helt enig med dig i, at din mors stress ikke skal gå ud over dig.

Hvis du ikke føler, at det hjælper at tale med din mor kan du måske tage en snak med lærer eller en anden voksen. Du skriver ikke hvilket klassetrin du er på nu, men måske du kan komme i tanke om én som du har tillid til og som du kan bede om hjælp fra? Du har allerede vist, at det kan du, da du skrev herind.

I skolen har du brug for hjælp af professionelle til de ting, der er svære. Mange forældre egner sig ikke til at hjælpe deres børn med lektier. Du er langt fra den eneste, der ikke har forældre der kan hjælpe dem.

Du er altid meget velkommen til at ringe på Børnetelefonen på 116111 eller chatte med en rådgiver om, hvad du kan skrive eller sige. Vi kan også fortælle dig om andre muligheder for hjælp, hvis du føler det er muligt at tale med nogle af dem jeg foreslår.

Vi har lavet en side, hvor du kan få idéer og forslag til, hvordan du får sagt de svære ting. Den finder du her.

Vær stolt af dig selv. Du bliver såret over din mors behandling af dig og du vælger at bede om hjælp.

Der er ikke noget i vejen med dig. Tværtimod er du modig og intelligent. Godt gået

Jeg håber du kan bruge nogle af de tanker, jeg har delt med dig.

De bedste hilsner og knus fra Børnetelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.