Brev
Hvad gør jeg?
Hej.
Jeg er en pige på 14 år. Mine forældre er skilte. Hos min far deler jeg værelse med min fars kones datter. Jeg overvejer at flytte hjem til min mor (permanent). Hvor jeg kun kommer hjem til min far der hvor det passer os begge, måske bare hver anden weekend (fra fredag til søndag).
Men jeg ville ikke såre ham, da jeg elsker ham rigtig højt. Han bor i en større by, hvor jeg tager bussen til skole om morgenen, hvis jeg er der, og hjem igen bagefter. Jeg har tænkt, at nu hvor jeg går i ottende klasse, kunne det være et godt tidspunkt for mig at bo mere hos min mor.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig, kærlig hilsen en med problemer.
P.S. tak på forhånd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev, som jeg tror rigtig mange børn og unge af skilte forældre vil kunne genkende ret meget i. Det er nemlig helt normalt, at behovet for, hvor man bor, ændrer sig, efterhånden som man bliver ældre.
Og samtidig er det også helt normalt, at behovet for at have sit eget værelse – sit eget sted – vokser. Derfor er dine tanker og følelser helt normale – og helt i orden. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer til, hvordan du kan få snakket med din far og vise ham, at du fortsat elsker ham højt.
Faktisk synes jeg, at den måde, du fortæller det på i dit brev her til brevkassen, er en rigtig god måde at fortælle det på. For du fortæller, at du elsker din far og fortsat rigtig gerne vil komme forbi fx hver anden weekend. Og du fortæller også, hvorfor det er vigtigt for dig at bo noget mere hos din mor. Og at det måske tager længere tid for dig at komme til og fra skole, når du bor hos ham og skal tage bussen. Måske kunne du fortælle din far nogle af de samme ting, som du har skrevet i dit brev?
Nogle gange kan det være svært at fortælle noget, hvis man er bange for, at den anden kan blive såret. Hvis du har det sådan, kunne du måske overveje at skrive et brev til din far – eller måske vise ham dit brev her til brevkassen – evt. sammen med mit svar? Du kunne måske lægge brevet til ham, så han har mulighed for at læse det, når han er alene? Og i brevet kunne du foreslå ham, at I kunne sætte jer ned og snakke om det?
Ved at skrive et brev, kan du få sagt det, der er vigtigt for dig. Og du kan få det sagt på den måde og med de ord, du synes passer. Og du og din far kan efterfølgende få en rigtig god snak og finde en god løsning, I begge har det godt med.
Hvordan har din mor og far det med hinanden? Måske kunne din mor også hjælpe dig med at få snakket med din far? Måske kunne I alle 3 sidde og snakke jer frem til en god løsning? Eller måske har din mor nogle flere idéer til, hvordan du på en god måde kan få snakket med din far?
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og jeg både tror og håber, at din far og dig kan finde frem til en løsning, I begge har det godt med. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du har brug for at tale med os igen, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen