Brev
Hvad gør jeg?!?
Hej.
Homoseksuel dreng her.
Jeg har nogle problemer som jeg muligvis kan få svar på.
Jeg har gået rundt med at jeg er bøsse i ret lang tid nu, men jeg har ikke sagt det til nogen.
Der var en gang hvor jeg forsøgte at sige det til min bedste ven, men stoppede da jeg begyndte at tænke på hvordan det bliver mellem os eller hvordan han reagerer osv…
Jeg havde også tænkt på at sige det til mine forældre, men hvis min søster høre det, siger hun det til alle selvom hun nok ikke må.
Hun er altid efter mig, men mine forældre ligger slet ikke mærke til at hun laver grimme grimasser og kalder mig øgenavne såsom: Fed-berg, dumrian osv…
Hun kan også altid få min bror med på den værste spøg.
Så er jeg vidst også blevet lidt lun på en af dem i min klasse (jeg ved ikke om han har lagt mærke til at jeg skuer til ham en gang imellem). Jeg vil gerne lade være med at se på ham da han måske vil syntes at jeg er mærke.
Jeg syntes at det er pinligt.
Håber på det bedste svar.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Tak for dit brev. Det er mega stærkt, at du har opdaget din seksualitet! Som jeg forstår dit brev, er du faktisk også klar til at fortælle nogen om det – du skal ”bare” lige finde ud af, hvem du skal tale med.
Måske har du allerede læst om andre homoseksuelle, der har haft svært ved at ”springe ud”? Der findes nemlig rigtig mange historier og gode råd – f.eks. på internettet. Der er også andre breve her i Brevkassen, der handler om det. F.eks. dette her: https://bornetelefonen.dk/brevkassen/homoseksuel-6. Du kan også skrive ”homo” eller ”springe ud” i søgefeltet her i brevkassen og læse om en masse andre unges overvejelser omkring homoseksualitet, og om dét, at springe ud.
Det kan være rart at læse om andre, der har været eller er i samme situation en selv og se hvilke råd, de har fået. Måske kan du finde inspiration?
Hvis du har lyst til at tale med dine forældre om det, men ikke har lyst til, at din søster skal vide det, kan det være, at du kan bede dine forældre om ikke at sige noget til din søster, fordi du ikke er klar til, at der er flere, der ved det lige nu. Hvis du synes, det er en stor mundfuld at tale med begge dine forældre, kan du også starte med at snakke med én af dem? Måske kan du i samme ombæring fortælle, at du tit føler, at din søster er lidt hård ved dig – fortæl, hvad hun kalder dig, og at det gør dig ked af det. Det er de færreste, der ikke bliver påvirket af at blive kaldt ”fedeberg” og ”dumrian”.
Det lyder som om, der går en sød dreng i din klasse. Der er mange, der bliver meget generte og føler, at deres opførsel er lidt pinlig, når de er småforelskede i nogen. Måske behøver du ikke sige noget til drengen sådan lige med det samme? Det lyder som om, du bruger en ret fin taktik, når du kigger lidt på ham. Måske kan du prøve at lægge mærke til, om han kigger igen og viser interesse? Hvis du fornemmer, at han virker interesseret, kan du begynde at snakke lidt med ham og stille og roligt forsøge at fornemme, om han er interesseret som ven, eller om han synes, du virker sød på en lidt anden, mere flirt-agtig måde. Tit kan man bedre opfange sådanne signaler, når man lærer hinanden lidt bedre at kende.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart finder mod til at tale med dine forældre.
De bedste hilsner
BørneTelefonen