hvad fuck skal jeg gøre

hej
jeg er en pige på 14 år jeg har to søskende og en far. min mor døde for to 2 måneder siden af kræft og det har taget utroligt hårdt på mig og hele min familie.

min mor var syg i ca 3 år og gik jo sygemeldt her hjemme og lavede alt for os min far han arbejde og kom sent hjem. nu her hvor min er død er der INTET der er normalt

altså jeg er en person som gerne vil have alle har det godt og derfor har jeg taget meget min mors plads i huset, men det kan nogle dage blive alt for meget for mig og så forstår min far ikke at jeg siger fra og så kalder han mig alt muligt (som ekoistisk og kælling) og siger at jeg skal holde op med at leve mit luksus liv og skal til at komme igang med at hjælpe her hjemme hvilket jeg faktisk også gør hver dag!!!!!

når jeg prøver at fortælle ham at jeg faktisk også laver noget biver han pisse sur og self bliver eg også lidt sur så og det ender altid med at vi kommer op og råbe af hinanden… det her sker sådan cirka vær dag og det er begyndt efter min mor er død (selfølgelig forstår jeg han er ked af det men det giver ham ikke nogen ret til det han gør)…

et andet problem er også at han drikker øl vær dag og han prøver at skjule det for os hvilket han ikke kan for vi kan mærke på ham med det samme han har fået øl og fordi jeg skriver det i samme brev er fordi at han bliver mere sur når han har fået øl som i at der skal intet til for at an bliver sur der.

bonus info er at jeg sådan cirka græder en gang i ugen over ALT det ovenstående

håber i kan hjælpe

hilsen hende der ikke ved hvad hun skal gøre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Når man mister nogen, som du, dine søskende og din far har gjort, så forandrer alt sig, og det kan tage lang tid at komme ovenpå igen. Man er i sorg og savner. Derfor har man brug for hjælp. Nogen har brug for at tale med nogen om døden, mens andre har brug for hjælp til at få hverdagen til at fungere. Andre igen har brug for begge dele.

Det lyder rigtig svært for jer allesammen. Det er derfor vigtigt, at I får noget hjælp i familien, for selvfølgelig skal du ikke overtage din mors rolle. Du er stadig et barn, selvom du ikke ligefrem er lille længere.

Det er et alt for stort ansvar, du føler, du skal påtage dig, og selvom du gør dit allerbedste, så kan og skal du ikke udfylde en voksens rolle. Og det kan din far heller ikke forvente.

Det er vigtigt, at der er plads til, at du kan være barn/ung, og til at du har ro til at komme dig igennem sorgen og savnet over at have mistet din mor.

Jeg tror, at din far har det rigtig svært, og det kan jeg godt forstå, for pludselig står han med det hele selv. Det gør ham nok lidt desperat engang imellem, hvilket giver ham lyst til at drikke, som du fortæller. Jeg tror, at han føler, at det får ham til at slappe af og glemme det hele lidt. Men det er selvfølgelig ikke en god løsning.

At drikke, når man er ked af det, gør ofte tingene meget værre, fordi det så er svært at holde hovedet koldt. Og dét, der er særlig vigtigt, at han har styr på, er, at han er den voksne, der har ansvaret. Han kan ikke bare overlade det til dig, hvis det er dét, han gør.

Og noget andet, der er rigtig vigtigt, er, at han ikke er den eneste, der er ked af det. Du og dine søskende har mistet jeres mor. Derfor er det endnu mere nødvendigt, at han holder hovedet koldt, så han kan være en støtte for jer. Også selvom han selv er ked af det.

Jeg synes, at du skal fortælle din klasselærer eller en anden voksen på skolen, hvordan det er at være dig i et hjem med sorg, alkohol, vrede, afmagt og grimme ord. Din far har brug for hjælp, og han er nok ikke god til selv at opsøge hjælp. Derfor vil det være super godt, hvis du kunne hjælpe ham lidt. Det kan du gøre ved at fortælle om det hele på skolen. Skolen har pligt til at hjælpe med at I får hjælp, og de ved lige, hvordan man gør.

Måske kan du få en veninde til at hjælpe dig med at fortælle det, hvis du synes, det er svært at gøre det alene.
Det kan være svært for andre at forstå, hvad det vil sige at miste sin mor, men jeg tror, at alle forstår, at det er meget svært, og at man har brug for støtte for at klare det. Derfor synes jeg, at du skal tale så åbent om det, som du kan.

Nogle gange kan det være svært for andre at vide, hvad de skal sige, for de vil så nødig gøre én ked af det. Derfor siger de måske ikke noget af sig selv. Det betyder ikke, at de ikke tænker over det. De er nok bare lidt generte. Derfor synes jeg, at du skal tage initiativ til at få talt om det, hvis du kan dét.

Du kan også ringe til BørneTelefonen og fortælle det hele til en rådgiver, der kan sørge for at skaffe den hjælp, der er behov for. Det er gratis, og du er anonym, indtil du selv vælger at fortælle, hvem du er. Nummeret er 116 111.

Jeg giver dig også lige et link, som du kan kigge lidt på. Det er til en rådgivning, der hedder De drikker derhjemme.

Jeg håber, at det lykkes dig at få talt om det på skolen, for når en voksen begynder at drikke, så kan det godt ende med, at situationen gradvist bliver værre. Derfor skal du så hurtigt som muligt sige noget; altså inden det bliver endnu værre.

Jeg tænker også, at det er meget vigtigt, at I får til hjælp til at være i sorg og få hjælp til at få det til at fungere for jer i familien. Man kan som barn, ung og voksen få hjælp til sorg og savn hos: Sorgcenter Der er fx en sorglinje man kan ringe, smse. chatte eller skrive ind til deres brevkasse. Det kan du og det kan din far fx også gøre, det er for folk  mellem 13-99 år, står der. Måske vil det være en idé at fortælle ham det, og måske ville det være rigtig godt at du også får en snak med en rar rådgiver der.

Til sidst vil jeg også lige nævne dine bedsteforældre eller nogle andre i familien. Måske kunne du betro dig til dem, så de kan tale lidt med din far og være der som en støtte for dig og dine søskende. Var det en mulighed? Det håber jeg!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.