Brev
Hvad er jeg?
Hej
jeg er en pige på 14 år, og for at være helt ærlig så har jeg mange problemer
Lad os starte med at jeg går i 8 klasse og jeg kan ikke finde ud af at + høje taller i matematik eller noget andet i Matematik,
I dansk går det også dårligt fordi jeg skriver aldrig ordne rigtigt og jeg ved ikke hvordan man staver til dem,
så er der engelsk som jeg klare mig fint nok i
Men fordi jeg er så dårlig så bliver jeg mobbet og tallet bag min ryg meget, og…. nu er jeg lidt over vægtig.. Og jeg bliver gjordt grin med det hele tiden,
jeg har mistet både min storesøster og min mor da jeg var helt lille, så jeg forstår ikke hvordan nogle mennesker kan være så onde..
Jeg ved allerede at jeg er deprimeret, og jeg har skæret i mig selv 2 gange med mine nøgler men efter det blev tørt nogle uger efter kradset jeg der væk så man ikke så godt kan se det
Jeg har nu også en tro om at jeg har Social Angst, har læst meget om det men jeg er alt for vange til at spørger min far om jeg kan komme til en læge og se om jeg har det
Mest fordi alle dem jeg kender tror bare jeg er en glad pige hele tiden
Men her på det seneste har jeg haft det rigtigt godt men kun fordi vi har ikke lavet noget i skolen hele de her 2 uger fordi vi havde Musical men nu på Mandag bliver alt normalt og vi har en bog få til på mandag men jeg har ikke lavet noget
Og jeg er altid bange for at blive skældt ud fordi så griner de andre af mig
Men jeg prøver heller ikke at lave mine lektier fordi vær gang jeg gør det kan jeg ikke finde ud af noget også begynder jeg at græde og rive mig selv i håret og ødelæg papirerne men det ved min far ikke fordi han er imod skoler så han går ikke op i hvad jeg laver Omkring i skolen
Han drikker også ret tit og råber af mig og min søster og han slår nogle gange min lillesøster men jeg siger ikke noget til ham fordi jegg er vange men jeg går altid ind til min søster og læser en bog for hende ( hun er 6 år gammel )
Men her hjemme har jeg to naboer som er mine venner men jeg begynder ikke at ville være så meget sammen med dem mere fordi de kalder mig en teenager og at jeg begynder and vokse væk fra dem hver gang jeg gør noget som jeg normalt ikke gør
Men så mine venner i min skole er søde nok men jeg ved min Bedste ven er er fjols fordi hun er tit ond
Hun kan blive sur på mig også siger hun til de andre piger at de skal gå også står jeg alene og det gør hun også imod de andre piger ( vi er en meget lille gruppe )
Men hun taler hele tiden bag vores ryg men hun er altså også sød nogle gange
Tak fordi jeg måtte sige alt det her, jeg bed ikke havd emne det er men jeg havde bare brug for at komme ud med det
PS.. Som sagt er jeg lidt overvægtig og jeg har en lav selv kontrol så jeg kan ikke stoppe med at spise, og jeg er meget usikker på mig selv der så jeg haderr at tale med folk om det så hvis du ved hvordan jeg kan bliver tyndere vil jeg blive meget glad
Kærlig hilsen: Pige på 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hold op, hvor bærer du rundt på mange svære ting. Jeg kan altså godt forstå, hvis du føler, at dit hoved og din krop er ved at koge over af tanker og følelser.
Når man har mange svære ting at tænke på, og gerne vil lave om på nogen af dem, kan det være en god idé at tage én ting ad gangen. Det er lidt ligesom at gå op ad en trappe. Man er nødt til at tage ét skridt ad gangen. Også selvom der er mange trin.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det, du først og fremmest skal have hjælp til, er at få det bedre derhjemme. Du ved det måske allerede godt, men det er slet ikke i orden, at din far slår din lillesøster. Voksne må ikke slå børn. Det er heller ikke i orden, at han drikker tit. Når han drikker, er der nemlig muligheden for han ikke er så god til at passe på jer.
Din far skal have hjælp til at blive en bedre far. Og du og din lillesøster skal have et roligt hjem, I føler jer glade og trygge i. Det fortjener alle mennesker. Også jer!
Er der mon en voksen tæt på dig, du vil kunne snakke med? Og fortælle om, hvordan det er derhjemme?
Det kan være en lærer? Det kan også være en venindes mor? Måske dine naboer?
Man kan også få hjælp af kommunen, hvis man ikke har det så godt derhjemme – f.eks. hvis ens far slår eller drikker. Kommunen kan f.eks. hjælpe din far, eller sørge for du og din søster får hjælp, så I kan føle jeg hørt og trygge.
Det kan være lidt svært at finde ud af, hvordan man får fat på kommunen, og hvad man skal sige. Vi har nogle bisiddere herinde på BørneTelefonen, som kan hjælpe en med at gå til kommunen.
Du kan f.eks. læse, hvordan Anna fik hjælp af en bisidder, fordi hendes far slog: https://bornetelefonen.dk/bisiddercase-om-vold
Hvis du har lyst, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen og fortælle din situation – og høre lidt mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Når du har fået et trygt og godt sted at være, er det tid til at kigge på noget af det andet, som er svært.
Det er f.eks. slet ikke i orden, at du bliver mobbet. Det er der en lærer, der skal hjælpe dig med at stoppe.
Men det er vigtigt at tage ét skridt ad gangen. Jeg synes, det er en god ide som du selv foreslår også at få en snak med din læge om de ting, der fylder. Det vil du fx også kunne nævne til din lærer, da der også er en læge på skolen, som er en mulighed at snakke med.
Du har taget første trin ved at skrive til os, det er så flot. Måske næste trin kunne være at ringe til vore BørneTelefonen, nummeret er 116 111. Det er gratis at ringe, så kan vi lytte og hjælpe dig videre til næste trin.
Tusind tak for dit brev – hvor er det godt, du skrev!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen