Brev
Hvad er gået galt?
Goddag
Jeg er en pige på 14 år, og lad os kalde mig E.
I en lang periode troede jeg at der var noget alvorligt galt med mig, og derfor kontaktede jeg min skolepsykolog, og derefter blev jeg sendt videre til psykiatri. Efter en samtale derhenne, mente psykiateren at der var intet i vejen med mig.
Grunden til at jeg gik til skolepkykolog, det var (tror jeg) at mine forældre lige var blevet skilt, og jeg var begyndt at opføre mig ligesom min mor gjorde.
Min mor var en meget bestemt kvinde og råbte og skreg af min far for at få sin vilje. Alt skulle gøres på hendes måde i huset, ja indtil jeg “tog over”. Før i tiden var der skænderier blandt min mor og far 24/7 og jeg var tit indblandet. Jeg støttede for det meste min far, fordi i mine øre lød min mor sindssyg, men nu er det min far og jeg der skændes om småting.
Hvis jeg skal give et eksempel: Han siger at jeg skal komme hen til ham, for vi skal lige snakke om noget, og hvis jeg svarer ham på noget, som han ikke lige hører, er det tit at jeg siger det igen, HØJT, eller bare siger LIGE MEGET. Det er tit dér at det går galt, for så siger han at jeg skal stoppe med at tale i den tone, og så begynder han at sige hvor frækt og uforskammet det ér, og jeg forsvarer mig selv og siger at det ikke var sådan ment. Så taler han nogle gange om at mine søskende (som nu er 20-40 år) talte aldrig sådan bla bla.
I dag sagde han at jeg var en tyran. Jeg forstår det ikke. Jeg siger ingen grimme ting, råber ikke eller noget. Så for endelig at stoppe skænderiet plejer jeg bare at sidde og stirre på ham i 10 minutter indtil han stopper med at tale. Ellers så bliver jeg utålmodig og går min vej (og nogle gange smækker med min dør), hvilket han OGSÅ synes er uforskammet, og følger efter og begynder at skælde ud igen og siger at jeg mobber ham.
I mine ører lyder det ikke som om at jeg råber. Ja, jeg begynder jeg at tale irriteret, når først han begynder. Men han siger at det er mig der starter. Det endte engang med at jeg skrev en hel side, hvor jeg skrev noget med at han ikke var en god rolle model, og at han burde stoppe skænderiet som den voksne, lige meget hvor uforskammet jeg er.
Sådan noget skete skældent inden at min mor og far blev skilt, men nu har jeg (ubevidst) taget hendes rolle. Hvilket jeg hader.
Det skal lige siges at han plus én anden (en veninde) er de eneste jeg kan finde på at tale “uforskammet” til. Og jeg har indtil videre kommet frem til at det er fordi, min far kan ikke flygte fra mig, og tilgiver mig som regel dagen efter, uden at sige det dog.
Og den veninde har lavt selvværd, og hende kan man kaste rundt med som en bold. Det er ikke fordi jeg opfører mig sådan hele tiden over for hende. Vi kan sagtens opføre os som helt normale veninder, men nogle gange er hun for nem en skydeskive. Og det er jeg utrolig ked af.
Jeg har prøvet at “hinte” til at vi ikke skal være venner mere, og jeg har bedt hende gå til psykolog og få højere selvværd, men jeg og min dumme vrede og hvad end der ligger bag, føles uhelbredelig.
Tit ender jeg med at græde og tude efter et skænderi. Tænker kun på hvad der er galt med mig.
Tak for at læse mit brev, hvis nogen gør det.
Ps. min far er i 70’erne. Ja jeg ved det er atypisk.
Pps. Bare rolig, jeg har ikke selvmordtanker.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E
Tak for dit brev. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at jeg ikke tror, der er noget galt med dig. Når man som dig er vokset op med mange skænderier og en forældreskilsmisse, vil det desværre påvirke ens følelser og reaktioner bagefter. Jeg tror, det er det, der er sket for dig.
Det er tydeligt, at du ikke ønsker de her skænderier. Jeg tror, det er derfor, du tit græder bagefter. Derfor var det rigtig godt, at du valgte at skrive herind. Jeg vil meget gerne forsøge at give nogle idéer til, hvordan du kan få det bedre med dem omkring dig.
Engang skrev du en seddel om din far som rollemodel. Som du skrev, har du helt ret i, at skænderierne er hans ansvar som den voksne og at det burde være ham, der stopper dem. Jeg er faktisk også sikker på, at din far gør alt, hvad han kan for at være en god far. Og at han ligesom dig ønsker at skænderierne skal stoppe. Men måske har han bare brug for lidt hjælp?
Du nævner, at din far er i 70’erne. Og derved er han jo ældre end mange af dine jævnaldrendes fædre. Han er vokset op i en anden tid, og jeg kan forestille mig, at det er derfor, han nogle gange reagerer, som han gør.
Lige nu er du i teenagealderen. Det er derfor meget naturligt, at du og din far har mange skænderier. Alligevel er det aldrig rart at skændes med nogen. Slet ikke dem man holder meget af. Og jeg kan på dit brev fornemme, at du holder meget af din far. Og han af dig.
Derfor er det helt naturligt, at man efter et skænderi kan få dårlig samvittighed. Særligt hvis man har reageret på en måde, som, man ikke selv synes, er ok. Og sådan tror jeg, du nogle gange har det? Er det ikke det, du mener med, at du har taget din mors rolle men hader det?
I et skænderi kommer begge parter tit til at reagere på en måde, de fortryder. Din far fortryder sikkert også, at han kaldte dig tyran. Det, der som regel hjælper, er at sige undskyld bagefter. Og at få talt om tingene stille og roligt. Man kan også aftale at øve sig i at reagere på andre måder, næste gang man er uenig. Måske har du nogle forslag til din far? Og måske har du også nogle ideer til, hvad du selv kan gøre? Vil du kunne snakke med din far om det?
Jeg ved ikke, om du gav din far den seddel, du havde skrevet? Og om det overhovedet var derfor, du skrev den, eller om det bare var for at få det ud? Men jeg tænker, at det er vigtigt, at din far får at vide, hvordan skænderierne og hans ord påvirker dig. Du kunne derfor også vælge at skrive et brev til ham. I dit brev hertil, kan jeg se, at du er god til at sætte ord på dine følelser og tanker. Jeg tror derfor, din far vil kunne få meget ud af at læse et brev (måske endda dette her og mit svar) fra dig.
Måske er der nogle hyggelige/sjove ting, din far og dig lavede sammen engang, og som du savner? Eller måske er der nogle ting, du ønsker, I skal opleve sammen? Det kan være mange forskellige ting, som giver jer nogle fælles oplevelser. Men jeg tror, det kunne være en rigtig god idé at komme med nogle idéer i brevet til nogle ting, I kan lave sammen.
BørneTelefonen har også en telefonlinje til forældre, som der hedder ”ForældreTelefonen”. Her kan forældre ringe og få hjælp og støtte i forhold til at være forældre. Nummeret er 35 55 55 57. Måske kunne du i brevet opfordre din far til at ringe ind? Så kan han også få nogle idéer til, hvordan han kan reagere på brevet.
Det gør dig utrolig ked af det, at du nogle gange behandler din veninde dårligt. Endda har det fået dig til at ”hinte” til hende, at I ikke skal være venner mere. Men måske ønsker hun at være veninder med dig – også selv om du ikke altid behandler hende lige pænt? Og måske har du også brug for hende som veninde? Har du prøvet at forklare hende, at du ikke har det godt med at behandle hende sådan? Måske kunne du fortælle hende, at der lige nu sker mange ting for dig derhjemme, og at det er derfor, du nogle gange lader det gå ud over hende? Hvis din veninde har lavt selvværd, kan det nemlig være vigtigt for hende at vide, at der ikke er noget i vejen med hende.
Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Hvis du har brug for flere eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen