Hvad er der galt med mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Jeg tænker ikke, at der er noget galt med dig. Det er super fint, du er opmærksom på, hvad det gør ved dig, at I derhjemme taler om krop og udseende som I gør. Din mor og papfar har jo ret i, at det er vigtigt at dyrke motion og være sund. Og det virker som om, du slet ikke er uenig i det. Jeg forstår dit brev på den måde, at det er deres kropsidealer, som du bliver stødt over, fordi du ikke synes, du kan leve op til det. Og det kan jeg virkelig godt forstå!

Jeg tænker, det er vigtigt, at din mor får at vide, hvordan måden hun og din papfar taler om det på er svært for dig. Det vil også være rigtig godt, hvis hun får at vide, at det påvirker dig så meget, så du tænker på at skære i dig selv. Det er et meget tydeligt tegn på, at deres fokus på krop og udseende skal ændres. Hvordan ville det være at fortælle hende det? Kan du finde et tidspunkt, hvor du kan komme til at tale med hende alene? Du kan evt. vise hende brevet, eller skrive et nyt brev. Du har en god evne til tydeligt at forklare, hvordan det påvirker dig.

Hvordan er forholdet til din far? Kan han hjælpe dig med at få en snak med din mor og papfar? Hvis din mor og far har et godt forhold til hinanden, kan I måske tale om det alle tre.

På alle folkeskoler er der en sundhedsplejerske. Hun er vant til at tale med børn og unge – og især om krop, udseende og sundhed. Hun vil kunne give dig nogle gode råd både om dit forhold til din krop men også om måden, I taler om det på derhjemme. Sundhedsplejersken kan hjælpe jer med, at I kan tale om det på en måde, som er godt for både dig og din mor. Hvis du er usikker på, hvordan du skal fortælle om det, så kan du også vise brevet til sundhedsplejersken. Du kan spørge på skolens kontor, hvornår sundhedsplejersken er på skolen. Hvis du ikke går i folkeskole, kan du tale med din læge om det.

Du fortæller, at dine klassekammerater siger, at dine øjne er opsvulmede. Er der nogen af lærerne, der har lagt mærke til det? Er der en af lærerne, som du har et særligt godt forhold til? Så kunne det også være en mulighed at tale med ham eller hende. Læreren kan enten give dig nogle ideer til, hvordan du kan tale med din mor om det eller sammen med dig fortælle det til din mor. Det handler selvfølgelig om noget der sker derhjemme, men når det påvirker din trivsel, så påvirker det sikkert også dine tanker i skolen – og derfor får det sikkert også en betydning for din skolegang.

Nogle gange kan det være rart at have en ”hjælper” med, når man skal gøre noget, der er svært. Har du en god ven eller veninde, som du kan bruge som støtte, hvis du vælger at tale med en lærer, sundhedsplejersken eller lægen?

Knus og kram fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.