Brev
Hus søger hjem
Hej
Mine forældre har brug hjælp. De hader hinanden, og har gjort det så længe jeg kan huske.
De siger begge to, at de gerne vil skilles, men det bliver ikke til noget. De råber af hinanden og taler meget grimt til hinanden.
Jeg er selv lige flyttet hjemmefra, men skriver til jer, da mine to søskende på 14 og 16 år stadig bor hjemme. (Selvom jeg ikke ville kalde det et hjem. )
Jeg har ondt af mine søskende, og jeg er ikke sikker på at de selv vil bede om hjælp. Men jeg håber, at I vil hjælpe dem.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Min mor tør ikke gøre noget, da min far bestemmer alt.
Jeg håber på, at mine søskende kan få nogle bedre sidste teenageår, end jeg havde.
Hjælp dem, så de kan få et rigtigt hjem.
21 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 21-årige
Tak for dit brev.  Du lyder som en god bror/søster, som gerne vil hjælpe din familie, der ud fra din beskrivelse har det dårligt.
Jeg er glad for at læse, at du er flyttet hjemmefra. Du er kommet væk fra et konfliktfyldt miljø, og jeg håber, at du er ved at oparbejde noget ro og overskud, som du nu kan dele med dine søskende. Jeg håber også, at du husker at passe på dig selv.
Jeg kan ikke gøre noget direkte for din familie, men det kan du. Du kan henvende dig, sammen med dine søskende og måske din mor, til kommunen de bor i, og fortælle om situationen hjemme. Kommunen har pligt til at hjælpe alle under 18 år med at få en dagligdag, hvor deres trivsel og udvikling er sikret, hvis forældrene ikke kan magte opgaven. Det kan være, at man kan tilbyde dine søskende at flytte til en form for ungdomsbolig, eller gøre andre ting som kan hjælpe på situationen derhjemme.
Jeg kan ikke vurdere præcis hvilken konkret hjælp, dine to søskende kan få hos deres hjemkommune. Hvis du og dine søskende gerne vil have en mere præcis vurdering og hjælp fra os, så skal I kontakte BørneTelefonen og fortælle mere detaljeret om hvad I oplever. Det kan I gøre helt anonymt, også hvis I ringer til os på 116 111.
Hvis der bliver behov for det, kan vi tilbyde dine søskende at få en gratis bisidder med til et møde med kommunen, hvis det er den løsning vi anbefaler. Læs mere om vores bisidder-hjælp her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Jeg håber mit svar har været brugbart for dig.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen