Brev
Hus-Katastrofen
Hej børnetlf.
Jeg er en dreng på 12 år, der skriver på vegne af efterårsferien. Min far siger at vi skal hen til min pap-mors forældres hus. Vi har været der før og problemet er at jeg VIRKELIG ikke gider afsted. Første gang var en katastrofe.
Der er én bestemt person der bor der, som jeg bare ikke kan lide. Jeg syntes at han er ubehagelig og lidt mærkelig. der er vist noget med at han er en dreng fanget i en ung mands krop eller sådan noget.
Men det er ikke det eneste. Mig og min pap-søster er meget gode venner, men hendes kusine er der ovre og hun er sammen med min pap-søster i stedet for og jeg må ikke være med. Nede i kælderen er der også en dukke, som jeg ikke kan fordrage.
Ham jeg snakkede om tideligere fortæller mig spøgelseshistorier og sådan noget om den. Jeg tror selvfølgelig ikke på det, men jeg fik mareridt hele natten pg.a det.
De andre der bor der opfører sig som om de ikke kan lide mig eller noget. Jeg skal også sove nede i kælderen i rummet lige ved siden af dukken.
Måske lyder det ikke som noget særligt slemt, men detaljerne kan jeg ikke rigtigt beskrive. Hvis jeg siger til min far at jeg ikke vil afsted, bliver han bare ked af det eller siger at det er noget pjat.
Jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen Mig
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Det lyder virkelig ikke rart. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at tage afsted igen, efter den oplevelse du havde sidste år. Måske kan vi finde ud af, hvordan det kan blive ok, hvis du skal med - alligevel.
Du skriver, at hvis du siger det til din far bliver han ked af det. Jeg kan godt forstå, at du får den tanke. Men det er nu allievel det, jeg synes du skal gøre. Måske kan din mor hjælpe dig? Og hvis du nu fortæller ham, hvorfor du ikke vil med, kan det jo være at han godt kan forstå det.
Jeg synes, at det er rigtig vigtigt, at du prøver at tale med din far om alt det, du skriver i brevet. Han ved nok ikke, hvor bange du var sidst, og hvor ubehageligt, det var for sig at sove i kælderen.
Hvis du synes, det er svært at sige til ham, vil jeg foreslå dig at vise ham det brev, du har skrevet her. På den måde, vil han kunne se præcis, hvorfor du ikke vil med.
Måske kan I to i fællesskab lave nogle aftaler, der gør at du godt kan tage med og få en bedre tur. Det kan også være, at I kan lave nogle aftaler med din pap-søster, så hun husker, at du også skal være med sammen med hende og kusinen.
Det kan også være, at det er en idé, at du får en anden voksen til at hjælpe dig med denne snak med din far. Måske kan din pap-mor, din mor eller din lærer hjælpe dig. Jeg ved jo ikke helt, hvem du har af voksne omkring dig, men det er meget vigtigt, at din far forstår, hvorfor du ikke vil med. Hvis han ved at det ikke handler om ham, men om nogle andre ting, der påvirker dig, håber jeg, at han vil forstå dig og finde ud at, hvordan det kan blive ok for dig at tage med eller måske ikke tage med.
Jeg håber, at du kan løse det sammen med din far, så I kan få en god efterårsferie. En ferie skal jo helst være noget man glæder sig til.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen